Een op de vijf stations geeft onvoldoende informatie

Een op de vijf stations van de NMBS krijgt van consumentenorganisatie Test-Aankoop een negatieve beoordeling over de informatieverstrekking aan de stationsloketten. De situatie is volgens Test-Aankoop nauwelijks verbeterd ten opzichte van een vorige ondervraging in 2001. Uit de enquête blijkt dat een derde een goede beoordeling krijgt en de helft een "aanvaardbare" score heeft.

Belga

"Blijkbaar schort er nog steeds wat aan de vorming van de loketbedienden", klaagt de consumentenorganisatie. Uit het onderzoek blijkt dat 14 procent van de loketbeambten geen seniorenbiljet voorstelde aan een oudere persoon, "terwijl dat in de gegeven situatie toch een stuk goedkoper was". Voorts noemde 11 procent de Go Pass de voordeligste formule voor niet-studerende jongeren, terwijl die in het betreffende geval op jaarbasis gemiddeld 68 procent duurder was dan de goedkoopste formule, aldus Test-Aankoop.

In vergelijking met 2001 stelde Test-Aankoop wel een vermindering en vereenvoudiging van de tariefformules, zoals gevraagd, vast, maar dat heeft volgens Test-Aankoop niet geleid tot een significante verbetering van de informatieverstrekking aan de loketten.

De consumentenorganisatie vraagt zich ook af waarom de loketbedienden niet over de nodige informatica beschikken zodat ze kunnen werken met de "voortreffelijke" website van de maatschappij.

Test-Aankoop uit zich ook kritisch over de mogelijke vergoedingen in geval van vertraging. "Op dat vlak is er een opvallend gebrek aan kennis en interesse bij de loketbeambten. Een op de twee loketbedienden slaagt er niet in om een woordje uitleg te geven of zelfs maar het aanvraagformulier te overhandigen", klaagt de consumentenorganisatie.

"Maar dat kan hen niet helemaal kwalijk genomen worden", geeft Test-Aankoop toe. "Reeds van bij de invoering van het compensatiesysteem in 2006 maakte Test-Aankoop bezwaar tegen de ontoereikendheid van de schadevergoedingen en de klantonvriendelijke aanvraagprocedure, die de bewijslast bij de reiziger zelf legt.

Tot slot bestaat volgens Test-Aankoop de eerste opdracht van de NMBS eruit om de mensen op tijd op hun bestemming te brengen. De anonieme enquêteurs van Test-Aankoop bezochten meer dan honderd stations in heel België. Ze deden zich voor als reizigers op zoek naar het voordeligste tarief.