Belgische luchtvaart niet interessant voor piloten

Belgische luchtvaart niet interessant voor piloten

Belgische luchtvaart niet interessant voor piloten

Print
Alle Belgische luchtvaartmaatschappijen ondervinden in meer of mindere mate problemen om piloten bij zich te houden. Alle verwijzen ze naar de hoge sociale en fiscale kosten.
De BATA, de vereniging die deze luchtvaartmaatschappijen overkoepelt, riep de volgende federale regering eerder al op de lasten te verminderen.

"Het gaat om een nationale problematiek", zegt Hans Vanhaelemeesch van Jetair. "De omstandigheden om piloten tewerk te stellen bij Belgische luchtvaartmaatschappijen zijn op dit moment ongunstig. Ze zijn beter af bij buitenlandse maatschappijen."

"Andere maatschappijen bieden betere voorwaarden aan", voegt Claude Pérignon van Thomas Cook toe. "Door de sociale en fiscale druk kunnen de Belgische maatschappijen voor eenzelfde loonkost een minder hoog nettoloon aanbieden", zegt hij. Pérignon wijst er nog op dat er tot dit voorjaar een uitzonderingsmaatregel was inzake pensioenbijdragen, maar dat die nu nog eens bovenop die loonkost komen. Sindsdien stelt hij een versnelling van vertrekkende piloten vast.

Ook de topman van Brussels Airlines, Philippe Vanderputten, sprak vrijdag in Le Soir van een toename van het aantal vertrekkende piloten in de voorbije drie maanden.

VLM Airlines ziet dit jaar een tiental piloten vertrekken. Woordvoerster Catherine Stuyck stelt dat het probleem bij hen zich iets minder stelt, omdat de piloten op een dag heen en terug vliegen en dus 's avonds altijd thuis zijn. Ze geeft wel toe dat de maatschappij "geen hele grote reserve aan piloten meer heeft".

De vereniging Belgian Air Transportation (BATA), die de Belgische luchtvaartmaatschappijen overkoepelt, vroeg in haar memorandum aan de volgende federale regering al om een drastische lastenverlaging. De luchtvaartmaatschappijen dreigden er bij de voorstelling van het memorandum zelfs mee hun hoofdzetels naar het buitenland te verhuizen als er geen lastenverlaging komt.

De vakbonden bij Brussels Airlines willen van de onderhandelingen over de fusie van de statuten van de piloten bij de maatschappij gebruikmaken om betere arbeidsvoorwaarden te verkrijgen. "Er is bij Brussels Airlines nood aan een retentiebeleid: een beleid om piloten zoveel mogelijk bij de maatschappij te houden", zegt Jan Coolbrandt van ACV Openbare Diensten.

Bij de onderhandelingen over de integratie van de loon- en arbeidsvoorwaarden van de piloten van het voormalige SN Brussels Airlines en het vroegere Virgin Express zal ook gesproken worden over hoe de job interessanter gemaakt kan worden, zegt hij. Eerder had Anita Van Hoof (BBTK) zich in gelijkaardige zin uitgesproken.
MEEST RECENT