Beneluxtrein verdwijnt

De Beneluxtrein via het huidige traject verdwijnt na de ingebruikneming van de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Antwerpen en Amsterdam. Dat blijkt uit een brief van de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings aan de Tweede Kamer.

bsouffreau

BR>

Minister Eurlings (CDA) schreef een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer naar aanleiding van het onderzoek internationale treindiensten en Benelux. De bewindsman Eurlings acht het onverantwoord om nog een datum te noemen waarop de HSL in gebruik komt.

Streefdatum voor de opening van de HSL blijft wel oktober 2008. “Maar die datum staat nog steeds onder druk”, bekent Eurlings. Ingewijden vermoeden dat het zomer 2009 wordt.

Als oktober 2008 gehaald wordt, zullen eerst de Thalystreinen over de lijn gaan rijden. De startdatum van de Beneluxdienst via de HSL staat in de sterren geschreven. In mei 2004 bestelden de Nederlandse en Belgische Spoorwegen bij de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda 12 flitstreinen voor 250 km/u. Een investering van 62 miljoen euro. Drie van deze treinen werden door de NMBS besteld. De Italianen beloofden dat in april 2006 de eerste treinen beschikbaar zouden zijn voor proefritten en opleidingen. Het is nog altijd wachten op de eerste trein. Die moet vervolgens nog worden getest en gehomologeerd.

De huidige Benelux blijft minstens nog een jaar rijden. Vanaf 9 december 2007 wordt de Benelux ook in België een internationale trein en uit het binnenlandse aanbod gelicht. Gevolg is dat het aanbod wordt afgeslankt. Zo vertrekt de laatste trein naar Nederland al om 21.15u (nu 22.35u) uit Brussel.

Volgens minister Eurlings zou dit de toekomstige situatie voor het treinverkeer worden tussen Nederland en België na de ingebruikneming van de hogesnelheidslijn Antwerpen- Amsterdam.

- Thalys op het traject Amsterdam- Antwerpen-Brussel-Parijs

- Vervanging van de Benelux door nieuwe treindienst met nieuwe naam

- HST-shuttledienst tussen Den Haag en Rotterdam

- Ter vervanging van de huidige reismogelijkheid vanuit Zuid-Nederland (onder meer Dordrecht) naar Belgie wordt gepleit voor een treindienst Breda-Antwerpen via de HSL. Vooruitlopend op de tussen Belgie en Nederland afgesproken treindienst Den Haag-Brussel (met stop in Noorderkempen) wordt dan alvast het grensoverschrijdende gedeelte geboden. In Antwerpen is er aansluiting op de intercity naar en van Brussel.

- De stoptrein Roosendaal- Antwerpen blijft rijden zodat de reizigers uit Zeeland en de regio Roosendaal (2% van de huidige markt) hun verbinding met Antwerpen behouden. De reistijd wordt wel een kwartier langer.

In 2006 betrof de vervoermarkt tussen Nederland en België en Frankrijk samen ongeveer 3,5 miljoen reizen (twee richtingen samen) waarvan 1 miljoen reizen met Thalys. De overige reizen hebben betrekking op België. De reistijdverkorting door de HSL zal volgens NS Internationaal resulteren in 5,7 miljoen reizen in 2010. Een gemiddelde groei van 13% per jaar.

Herman Walter