"Lawaaierig vliegtuig op Zaventem ondanks onvolledig dossier"

Het directoraat-generaal Luchtvaart heeft de indienstneming goedgekeurd van een Boeing 747-288F van de nieuwe luchtvaartmaatschappij Cargo B Airlines op de luchthaven van Zaventem. Dat zegt de actiegroep Air Libre Brussel. Volgens de vereniging is dat gebeurd ondanks het ontbreken van een technische inspectie en speciale controlevlucht.

Belga

Van een goede luchtvaartbron werd maandag vernomen dat het bewuste toestel zondag zijn eerste vlucht deed vanop Zaventem. Volgens Air Libre Brussel werd het toestel gekocht van Air France en is het minstens 16 jaar oud. Het gaat om een lawaaierig vliegtuig dat 199.000 liter kerosine en 374 ton goederen aan boord kan nemen. "De politieke verantwoordelijken zeggen al jaren dat het probleem van de geluidshinder op Zaventem zal opgelost worden door een modernisering van de vloot en de komst van stille vliegtuigen", aldus Air Libre.

"Ze stellen ook dat Brussel een luchthaven nodig heeft om zakenmensen, regeringsleiders en internationale functionarissen te ontvangen. Tegelijk stellen we echter vast dat heel andere activiteiten, namelijk cargo, zich ontwikkelen op de luchthaven", aldus de bewonersvereniging.

Air Libre herinnert eraan dat precies cargovliegtuigen grote tweedehandstoestellen zijn die veel lawaai veroorzaken. "Het is niet voldoende om een ecologisch pact af te sluiten. Je moet ook de juiste maatregelen nemen. Wat is de totale CO2-kost van de aardbeien, boontjes en bloemen die dit oude toestel ons gaan brengen?", vraagt Air Libre Brussel zich af.

Nu in het nieuws