Lekkende olie oorzaak van brand dieseltrein

De brand in de dieseltweetjes op vrijdag 18 mei in Berchem en zaterdag 19 mei in Geel is zeer waarschijnlijk het gevolg van lekkende olie uit de dieselmotor. Dat vernam

Gazet van Antwerpen

in kringen van de NMBS.

Herman Welter

BR>

"Moderne dieselmotoren vergen zorgvuldig onderhoud. Zo moet je erop letten dat geen smeer-, transmissie of dieselolie kan lekken. Lekkende olie kan immers brand veroorzaken", zegt een treinexpert.

Volgens NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts is er nog geen oorzaak bekend. "Het onderzoek is nog niet afgerond." Wel zeker is dat de bij de brand in Geel betrokken dieselmotorwagen als verloren moet worden beschouwd. Van de 96 door het Franse Alstom Transport aan de NMBS geleverde dieseltweetjes zijn er al drie gesneuveld.

Aanvankelijk had de NMBS veel problemen met de in Spanje gebouwde dieseltreinen. Maar die werden door Alstom tot tevredenheid van de NMBS opgelost. De dieselmotor in de

tweetjes

werd geleverd door het Amerikaanse Cummins. De motoren werden wel in Groot-Brittannië gebouwd. De dieseltweetjes op de lijnen Antwerpen-Mol-Neerpelt/Hasselt worden in Hasselt onderhouden.

HWr

Meer nieuws uit de Kempen

DOEN! in de Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio