Open Vld wil autokeuring liberaliseren

Als het van Open Vld afhangt, wordt de autokeuring op termijn geliberaliseerd. Die liberalisering vormt één van de 10 speerpunten rond mobiliteit die Open Vld maandag voorstelde.

Belga

Volgens Annick De Ridder, Vlaams parlementslid, is het misschien tijd voor een liberale in plaats van een socialistische mobiliteitsminister.

De tien speerpunten rond mobiliteit sluiten aan bij het mobiliteitscongres dat de liberale partij vorig jaar organiseerde. Eén van de accenten is een liberalisering van de autokeuring. In afwachting daarvan moeten de keuringcentra werken aan hun klantvriendelijkheid, zegt uittredend kamerlid Hilde Vautmans. Zo zouden de keuringstations ook op zaterdag moeten open zijn en zouden ze open moeten zijn tot 19.00 uur 's avonds. De verplichte tweede keuring voor kleinere mankementen zou ook moeten kunnen vervangen worden door een attest van een erkende garagist.

Om het fileprobleem aan te pakken, stelt Open Vld voor de mogelijkheden van "spitsstroken" op autosnelwegen te onderzoeken. Een spitsstrook is een extra rijstrook (bv. pechstrook of middenberm) die open wordt gesteld op drukke momenten. In Nederland is het de ambitie de filedruk door spitsstroken met 30 pct te doen dalen op twee jaar tijd. Volgens Vautmans is de tijd rijp om ook in ons land spitsstroken uit te testen.

Wat het openbaar vervoer betreft, moeten de dienstregelingen van de verschillende vervoersmaatschappijen beter op mekaar afgestemd worden. Daarnaast moeten de treiner stipter rijden en moet de bestaande compensatieregeling voor vertragingen bijgestuurd worden, meent uittredend kamerlid Guido De Padt. Hij pleit ook voor de oprichting van een onafhankelijk orgaan dat de dienstverlening van de NMBS controleert.

Daarnaast pleiten de Vlaamse liberalen voor het vervangen van de forfaitaire taksen op het autogebruik door een taks op basis van de CO2-uitstoot van de wagen. De volgende regering zou volgens de Open Vld'ers ook (meer) werk moeten maken van de oprichting van een onafhankelijk instituut voor ongevallenanalyse en van proefprojecten rond lange zware vrachtwagens (LZV) of ecocombi's.

Als de traditie van socialistische mobiliteitsministers na 10 juni wordt voortgezet, is de kans klein dat de voorstellen rond ecocombi's en een liberalisering van de autkeuring bovenaan de agenda zullen staan. "Het is te vroeg om al over de postjes te speculeren, maar misschien is het moment wel gekomen voor een liberale mobiliteitsminister", aldus Annick De Ridder.

Nu in het nieuws