Groot succes voor nieuw Centraal Station en spoortunnel

Print
Antwerpen - Wie dit weekend naar het Centraal Station afzakte, had slechts één bedoeling: de nieuwe spoortunnel onder de stad per trein verkennen. Naast de exclusieve treinrit werd het nieuwe winkelcentrum, dat verweven zit in de infrastructuur van het nagelnieuwe spoorgebouw, officieel aan het publiek voorgesteld. Zo'n 66.000 bezoekers uit binnen- en buitenland wilden Antwerpen ook wel eens van de onderkant bekijken.
BR>
Voor de gelegenheid had Infrabel, dat instaat voor de infrastructuur van het Belgische spoorwegennet, de noodverlichting in de tunnel laten branden. Zo kregen de reizigers een beter beeld van de koker waar anders tegen hoge snelheid doorheen wordt geflitst. Van op het Astridplein tot op etage -2 werden bezoekers overspoeld met randanimatie. Jongleurs en steltlopers fleurden de boel op, kinderen werden geschminkt en in de inkomhal stond een tentoonstelling over de afgelopen en komende werkzaamheden. Het evenement lokt een massale reactie uit. "We hadden gehoopt op 20.000 bezoekers per dag, maar het zijn er veel meer geworden", vertelt Guido Ardeel van Infrabel. "Het station is blijkbaar ‘hot’ en iedereen wil het eindresultaat bewonderen, inclusief de tunnel."

Voor de treinbestuurders is de ervaring nog intenser, omdat ze de tunnel volledig kunnen bekijken vanuit hun cabine. "Het is een heel nieuwe ervaring om erdoor te rijden", zegt Mark Tops. "Ik had ernaar uitgekeken en eindelijk is het zover. Het project behelst ook de grote ommegang naar het ETCS-systeem, een elektronisch controlesysteem dat de signalen vervangt langs de route. Tegen hoge snelheden kunnen die namelijk niet meer op tijd gezien worden. Het is een beetje te vergelijken met de verandering van stoomtreinen naar elektrische. De stap is minstens even groot."

"Zon schijnt ook onder de grond"

Enthousiast stappen Walter Dehaspe en Veronique Vanderostyne uit een wagon. Ze hebben net het traject door de tunnel afgelegd. "We komen uit Burcht, maar ergens vinden we dat dit station ook van ons is", legt Walter uit. "We hadden niet gedacht dat we nog mochten meemaken dat het hier klaar is, maar het is snel gegaan. Ik moet zeggen dat dit station het mooiste is dat ik ooit heb gezien. Door de lichtinval schijnt zelfs onder de grond de zon en dat maakt het minder obscuur en grimmig." Ook Veronique is opgetogen over de nieuwe infrastructuur. "De combinatie van het oude en nieuwe gebouw is perfect", vindt ze. "En ook een pluim voor de organisatie, die het initiatief goed op voorhand heeft bekendgemaakt."

"In de tunnel niet veel te zien"

Elin Cosemans en Marloes Cattersel studeren Verkeerskunde in Hasselt. Logisch dat zij meer dan geïnteresseerd waren in de onthulling van de vernieuwde constructie en er helemaal voor naar Antwerpen trokken. "’t Is hier heel chique", zeggen ze bijna in koor. "In de tunnel zelf kon je niet veel zien, omdat je niet naar voren kan kijken. Maar alles errond, het winkelcentrum, de overgang tussen de verschillende verdiepingen, de randanimatie... Het is zeker de moeite waard om hier een half dagje voor vrij te maken. En op verkeerskundig vlak hebben we nog geen foutjes gezien."

"Definitieve stap in de 21ste eeuw"

De familie Smout woont op het Zuid en heeft geen auto. "Omdat we bijna altijd met de trein reizen, komen we in veel stations", vertelt vader Rudi. "Het is merkwaardig wat ze hier met de lichtinval hebben gedaan, als je dat vergelijkt met Brussel-Noord. Ik ben er zeker van dat dit de definitieve stap is die de vorige eeuw afsluit. We kunnen als stad absoluut mee met andere Europese steden en als je hier komt als toerist krijg je meteen het 'wauw'-gevoel." "De nieuwe winkels zijn ook wel nuttig", vindt Ann. "Als je nog snel iets nodig hebt, kan je het hier vinden. Ik heb gehoord dat er zelfs een fuifzaal is. Ongelooflijk wat een station kan herbergen. Enkel de afstand tussen de sporen is nu groter geworden, dus zullen we meer moeten stappen tussen twee treinen in."

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio