Roltrap op laatste benen

Print
Antwerpen - De defecte dalende roltrap van de Sint-Annatunnel op Rechteroever moet tegen 13 juni hersteld zijn. Daarmee komt er een einde aan een maandenlange miserie.
BR>
Hugo Visterin (60) van Linkeroever rijdt veel met de fiets door de tunnel. Hij is de aanslepende problemen beu. "Onlangs was ook de lift aan de rechteroever defect. Het was dan niet alleen lastig, maar ook levensgevaarlijk om met de fiets aan de hand de defecte roltrap af te dalen. Oorlogstoestanden."

Eind december vorig jaar bleek dat de aandrijfas te veel speling had ten opzichte van de kettingwielen. Die as draaide al een kwartslag voordat de wielen reageerden. De kans was groot dat de trap zou doorschieten. "Om ongevallen te vermijden hebben we de treden vergrendeld. Afdalen was nog wel mogelijk, maar dan op eigen kracht", zegt Philip Lameire, diensthoofd elektronica en mechanica van de Waasland- en de Sint-Annatunnel.

Er doken meteen meerdere problemen op: de Sint-Annatunnel is meer dan zeventig jaar oud en beschermd, wat inhoudt dat er niets aan het gebouw en de techniek mag worden veranderd worden, en de Vlaamse overheid heeft veel minder mensen in dienst dan vroeger. Lemaire: "Nu moeten twintig mensen, in vijf ploegen van vier, instaan voor het onderhoud van de voetgangers- én de Waaslandtunnel. Vroeger hadden we meer dan het dubbele aantal mensen per tunnel."

De herstellingen aan de installaties gebeurden vroeger in eigen beheer, maar dat kan nu niet meer. Er moest dus een aanbesteding komen. Twee firma's schreven in en de opdracht ging uiteindelijk naar het bedrijf Kone. Dat besliste, na grondig onderzoek, een nieuwe aandrijfas te maken.

"De aannemer is op 2 mei met de werken begonnen", zegt Lemaire. "Hij heeft contractueel tijd tot ten laatste woensdag 13 juni. Die datum hebben we vastgelegd omdat een paar dagen later de grote modetentoonstelling plaatsvindt in de voetgangerstunnel en we een massa mensen moeten verwerken die naar het vuurwerk gaan kijken. Zoals de zaken er nu voor staan, is de kans groot dat alles al eind mei klaar is."

Maar er zijn nog meer problemen in de voetgangerstunnel. "Er zit ook sleet op de andere roltrappen", geeft Philip Lameire toe. "Het is allicht een kwestie van tijd voordat die het ook begeven. Ze gaan tenslotte al zeventig jaar mee."

Jean-Pierre DE LAMPER
MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio