Profiteren van wegenvignet

Print
Essen - Het aangekondigde wegenvignet is allerminst goed ontvangen bij onze Noorderburen. We vroegen fractievoorzitter Ludwig Caluwé (CD&V) wat het concreet inhoudt, en wat de gevolgen kunnen zijn voor de grensgemeentes.
BR>
Wat is de bedoeling van het wegenvignet?

Het is in de eerste plaats een gebruikersbelasting. Toen in 2002 de verkeersbelasting gewestelijke materie werd, ontstond het idee om iedereen die over onze wegen rijdt, voor een stuk te laten delen in de kosten. Enkel Denemarken, Duitsland en de Benelux hebben nog geen dergelijke belasting.

Voor wie geldt het?

Voor alle verkeer. In de eerste plaats was het de bedoeling om enkel het transitverkeer te laten betalen. Maar daar zijn we van afgestapt. Iedereen die op autosnelwegen of gewestwegen rijdt is onderworpen aan de belasting. Je mag niet vergeten dat België een transitland is.

Gemeentewegen vallen niet onder het vignet, dat betekent dat Nederlanders in Essen mogen rijden zonder vignet. Dat is dan goed voor de lokale middenstand.

Ja, dat klopt. De Nederlanders kunnen hier zonder te betalen naar de brouwer of de bakker gaan. We kunnen misschien in Nispen (Nederland) grote borden hangen om dat kenbaar te maken.(lacht)

Dus vanaf 2008 betalen?

Dit was de streefdatum, maar of we die halen weet ik niet. Er kan nog van alles gebeuren. We zijn nu aan het praten met de Noorderburen. Misschien stappen ze wel met ons de boot in om een Benelux-vignet uit te werken.

Kris PEETERS
Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio