Onderzoek naar mogelijkheid en nut Vlaams kraanschip

Print
Temse - Zijn containerkraanschepen interessant op de Vlaamse binnenwateren of niet? Dat onderzoeken de Vlaamse waterwegbeheerders, samen met het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) en het Nederlandse bedrijf Mercurius Scheepvaart.
BR>
Sinds de autowegen ook in Vlaanderen dichtslibben, zoekt het vrachtverkeer uitwegen op het water. Een kraanschip zou containers, maar ook andere goederen zoals meel of steenkool, kunnen ophalen of lossen bij bedrijven die geen uitgebouwde kade en kraan hebben. Afhankelijk van de lading moet dan aan de kraanarm een andere grijper worden gehangen. In Nederland vaart zo'n schip sinds januari 2006 rond.

Naast de commerciële wordt ook de technische haalbaarheid onderzocht. Sowieso kan maar de helft van de Vlaamse waterwegen met zo'n schip worden bevaren. Eind juni moet de studie afgerond zijn. Blijkt dat er ook in Vlaanderen een markt voor is, dan wil het Nederlandse Mercurius graag het nieuwe schip bouwen.

Volgens de voorlopige plannen zou het gaan om een schip van 1.350 ton, 86 meter lang en 9,5 meter breed. Die maten zijn echter nog indicatief. De studie moet onder meer de grootte van de sluizen onderzoeken, de doorvaarthoogte van de bruggen, de breedte van de waterlopen... Daaraan moet het schip natuurlijk worden aangepast.

Bedrijven aarzelen

Voordeel van het kraanschip is dat bedrijven zonder uitgebouwde kaai met kraan ook bediend kunnen worden via het water. Een kraan kost algauw 1 miljoen euro, aldus topman Leo Clinckers van Waterwegen en Zeekanaal nv, die samen met de andere waterwegbeheerder nv De Scheepvaart en met VIL en Mercurius dit project trekt.

Een meerpaal of een steiger volstaat om het schip te laten komen. "Maar een van de problemen die wij in Nederland hebben ondervonden, is het feit dat veel bedrijven logistiek zijn aangepast aan het vrachtwagenverkeer en niet aan de binnenvaart", zegt Robert-Jan Zimmerman van Mercurius.

Een ander, zo mogelijk nog groter obstakel is de aarzeling tegenover deze nieuwigheid, vooral bij de logistieke dienstverleners. "De verlader wil dit systeem wel, maar zijn vaste vervoerder ziet het niet altijd zitten. De AMS Barge, het kraanschip waarmee Mercurius sinds januari 2006 in Nederland rondvaart, heeft bijvoorbeeld maar acht of negen vaste klanten.

MEER NIEUWS UIT HET WAASLAND

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio