Brand in flat loopt goed af

Print
Mechelen - Een 74-jarige vrouw uit Mechelen heeft op kerstdag veel geluk gehad. Toen haar frietketel in brand vloog, kieperde de dame er in paniek een emmer water over, wat levensgevaarlijk is.
BR>
De brand brak maandag kort na 15u uit in een appartement op de hoek van de Lange Hei- en de Korte Heistraat. Maria Bogaerts was druk in de weer in haar keuken toen haar friteuse plots vuur vatte. "De dame heeft op deze kerstdag echt een engelbewaarder gehad", zegt luitenant Philippe Claes van de Mechelse brandweer. "Ze gooide een emmer water naar de vlammen. Gelukkig kwam het water er niet mee in contact."

Een brandende friteuse mag je nooit met water blussen. "Het zorgt voor een enorme steekvlam en kan heel je huis in brand zetten", waarschuwt Claes. "In zo'n geval ga je de vlammen best te lijf met een vochtige dweil die je voorzichtig over het brandende object legt. Je kan de pot ook afdekken met een groot deksel."

Toen Maria merkte dat ze het vuur niet onder controle kreeg, vluchtte ze haar woning uit. Ze liep naar haar schoonzus, die in de flat vlak naast haar woont. "Maria kwam me vertellen dat haar keuken in brand stond en dat mijn man en ik naar buiten moesten gaan", vertelt Roza Alpaert. Een minuut na de oproep was de brandweer al ter plaatse. "Wij moesten gewoon de Koningin Astridlaan oversteken. Het vuur was vrijwel onmiddellijk onder controle. Nadien hebben wij alle ruimtes verlucht", besluit luitenant Claes.

SVH
Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio