Veel sinjoren naar graf 'Grote Gust'

Veel sinjoren naar graf 'Grote Gust'

Veel sinjoren naar graf 'Grote Gust'

Print
Antwerpen - Afgelopen weekend zakten tientallen Antwerpenaars af naar het Kattendijkdok om met eigen ogen het ‘graf’ van de ogen het ‘graf’ van de Grote Gust te bekijken. De legendarische kraan moet geborgen worden, maar die operatie laat wellicht nog een tijd op zich wachten.
BR>
Donderdagavond was Grote Gust aan de slag in het Kattendijkdok. De vlottende kraan, door de firma Baeck & Jansen jaren geleden overgekocht van het havenbedrijf, haalde er de deuren van de Kattendijksluis uit het water.

Toen het vrachtje veilig op de kade lag, liep het mis. Vermoedelijk lagen de contragewichten niet op de juiste plaats, waardoor Gust slagzij maakte.

Een medewerker van het havenbedrijf belandde in het dokwater. Hij werd met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis gebracht. De brandweer legde een gordel aan op het water om de olievervuiling binnen de perken te houden. ”Een gerechtsexpert moet de juiste oorzaak van het ongeval achterhalen”, zegt Ann Wittemans van het havenbedrijf.

Wat nu?
De voormalige stedelijke vlotkraan nummer 1 kan niet meer gered worden. De kraan moet geborgen worden en zal vermoedelijk ter plekke in stukken gezaagd of gebrand worden. Een grotere kraan, zoals Brabo (800 ton), kan niet komen helpen, want dergelijke reuzen kunnen het Kattendijkdok niet binnen.

”Grote Gust hindert het scheepvaartverkeer niet”, zegt Wittemans. ”Wanneer de berging zou kunnen beginnen, is absoluut nog niet duidelijk.”


Gust was (nog) niet beschermd In 1947 besliste de Antwerpse gemeenteraad een grote vlottende kraan aan te schaffen. Drie jaar later maakte Grote Gust zijn intrede. De kraan kreeg dezelfde naam als haar voorganger: die werd in 1940 door het Belgische leger tot zinken gebracht in de dokken, om de Royerssluis blokkeren.

Grote Gust ‘de tweede’ was lange tijd de grootste bok in de Antwerpse haven. In 1981 werd hij wat naar de achtergrond gedrongen door nieuwkomer Brabo. Die kan 800 ton hijsen. Ter vergelijking: Rambiz (van de firma Scaldis) kan 4.000 ton aan, de Asian Hercules (Smit) tilt 3.200 ton.

Ouwe getrouwe Gust bleef nuttige karweien opknappen, onder meer op plekken waar de nieuwe kraan niet kon komen. In 1987 redde de Balense firma Baeck & Jansen hem van de schroothoop. De dienst Monumenten en Landschappen had de kraan op haar verlanglijstje staan. ”We wilden een procedure starten om Grote Gust te beschermen”, zegt Francis Brenders. ”Maar daar is het nu te laat voor.”
MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio