Bouwbedrijf drijft prijs Lange Wapper op

Het Vlaams Parlement krijgt woensdag voor de vijfde keer een rapport over het Masterplan Mobiliteit. De vraag is of de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) meer uitleg zal geven over de twee biedingen. Die liggen hoger dan de ramingen. Dat komt vooral omdat de bouwgroepen de risico’s moeten dragen. Het aanpassen van dat risicomanagement zou een gunstig effect op de prijs kunnen hebben.

jmartynowski

BR>

Twee groepen blijven over om de Oosterweelverbinding te bouwen. De prijs wordt op 1,34 miljard euro geraamd. Nu blijkt dat de biedprijzen flink hoger liggen. In het parlement zal die situatie ongetwijfeld ter sprake komen. Het gonst immers van de geruchten dat door de hoge prijzen verschillende projecten financieel niet meer haalbaar zouden zijn.

De hoge biedprijzen zouden vooral te maken hebben met de risico’s die de bouwgroepen moeten nemen. Het Rekenhof geeft aan dat ”het bouw- en beschikbaarheidsrisico van de Oosterweelverbinding hoofdzakelijk berust bij de bouwgroep. De BAM draagt in principe het vraagrisico, namelijk het bedrag van de toekomstige tolinkomsten van de Oosterweelverbinding.” Zo moeten aannemers een bepaalde periode instaan voor het onderhoud van de Oosterweelverbinding. Maar voor sommige delen weten ze dat de leefbaarheid niet zolang reikt. Het gevolg is dat in de bieding de prijs wordt verhoogd.

Hierdoor zouden de biedprijzen tot 40 procent hoger liggen. Volgens ingewijden kan met een verschuiving van het risico de prijs worden gedrukt en blijft de betaalbaarheid van het Masterplan verzekerd. Maar veel risico kan er niet naar de Vlaamse overheid worden doorgeschoven.

Het Rekenhof neemt ook al lopende projecten mee op, zoals de eerste fase van de Leien en de tramverlening naar Hemiksem. Die projecten worden op 136 miljoen geraamd. Van het hele Masterplan werd 240 miljoen geïnvesteerd, waarvan 139 miljoen aan openbaar vervoer en 100 miljoen aan studies.

Voor de betaalbaarheid van het plan moeten vooral de tolinkomsten van de Oosterweelverbinding zorgen. BAM heeft de toe te passen toltarieven een eerste keer besproken met de bevoegde diensten van de Europese Commissie. ”Uit dit gesprek zijn geen onmiddellijke fundamentele breekpunten gebleken”, klinkt het.

DOEN! in Antwerpen

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio