Handelaars Gitschotellei bezorgt om plannen tram

Print
Borgerhout - Handelaars van de Gitschotellei in Borgerhout reageren verbaasd en vooral bezorgd op het akkoord van het college over de plannen rond de tramlijnen 8 en 11 richting Eksterlaar. ”Het bericht is als een bom ingeslagen. We vrezen dat de werkzaamheden ons zullen ruïneren. Wij willen écht betrokken worden bij de opmaak van de plannen.”
BR>
Het college ging vrijdag akkoord om de tram in de Cruyslei niet meer in twee richtingen te laten rijden. Dat idee kwam er in overleg met De Lijn, het district Deurne, studiegroep Antwerpen Mobiel TV SAM en de verkeerspolitie. Nu de krijtlijnen zijn goedgekeurd, zal de stad een ontwerp Antwerpen laten opmaken.

Als eerste aanzet voor de verlenging van lijn 11 tot Borsbeek wil men de lijnen 8 en 11 richting Eksterlaar op korte termijn verder over de Gitschotellei laten rijden tot aan de Boekenberglei. Daar buigt de tram af en rijdt naar het Eksterlaar. De eindhalte Eksterlaar verdwijnt dus niet! Later zal lijn 8 via de Dascottelei worden verlengd tot de Herentalsebaan.

Nieuw eindpunt wordt dan Silsburg. Door deze verlenging krijgen het ziekenhuis Maria Middelares en de begraafplaats Silsburg een rechtstreekse tramverbinding met het station Berchem.

Paniek
De beslissing van het college heeft voor paniek gezorgd bij de handelaars. ”We begrijpen er niets van. Vorig jaar zijn we naar een infovergadering geweest over de wijkcirculatieplannen. Daar is met geen woord gerept over de tram. Wil men ons confronteren met plannen en ze dan vervolgens zonder inspraak uitvoeren?”

”Ik heb een houthandel op de Cruyslei, maar de vrachtwagens laden en lossen via een poort aan de Gitschotellei”, zegt handelaar Marc Verachtert. ”Hoe moet dat tijdens de werkzaamheden? Kunnen de vrachtwagens nog keren als de trams ook door dit stuk Gitschotellei rijden?” Ann en Francis Barrea hebben een wassalon. ”Wij hebben onze zaak hier 20 jaar geleden gevestigd omdat hier voldoende parkeerplaatsen zijn en ruimte om te laden en lossen. Met de nieuwe plannen zullen zeker parkeerplaatsen verdwijnen. En wat met de wekelijkse markt?”

Ook Mohamed Taouil van benzinestation Texaco vreest het ergste. ”Ik heb vier jaar gezwoegd om mijn zaak te doen draaien, maar met zo’n werkzaamheden, en die zullen gegarandeerd lang duren, vrees ik dat ik de boel kan sluiten. Niemand vraagt om die tramlijnen door te trekken. Buslijn 33 is een perfect en veel gebruikt vervoersmiddel.”

Zowel op het kabinet van schepen Ludo Van Campenhout (VLD) als bij De Lijn relativeert men de ongerustheid. ”Vooraleer er een ontwerp komt, moet nog overlegd worden met districten Borgerhout, Deurne en Berchem”, zegt Jan Verhaert. ”Ook de bewoners zullen worden gehoord. Pas later kan er iets worden gezegd over de uitvoering. De Lijn heeft ons alleen gevraagd om de neuzen in dezelfde richting te zetten zodat het idee kan worden uitgewerkt.” Ook De Lijn-woordvoerster Hella Rogiers zegt dat de bewoners tijdig zullen worden geconsulteerd over het van ontwerp. Mogelijk starten de werkzaamheden in de tweede helft van 2007.
MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio