Treinen met 160 kilometer per uur door Mechelen

Treinen met 160 kilometer per uur door Mechelen

Treinen met 160 kilometer per uur door Mechelen

Print
Mechelen - Eind 2017 moet de nieuwe spoorbypass van 3,2 kilometer lang door Mechelen klaar zijn. De investering van 170 miljoen euro moet ervoor zorgen dat treinen over twee sporen met 160 kilometer per uur door Mechelen-Centraal kunnen rijden. Het is het sluitstuk van het hogesnelheidsnet.

Al een jaar is Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het spoorwegnet in ons land, volop bezig om de nieuwe spoorbypass aan te leggen. De twee nieuwe spoorlijnen zullen zorgen voor een capaciteitsuitbreiding van het Mechelse station. "Dankzij dit infrastructuurproject, met onder meer een aansluiting op de Diabolo-verbinding naar Brussels Airport, zal Mechelen zijn centrale positie als spoorknooppunt verder kunnen versterken", vertelt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel.

Zo zet de geschiedenis zich voort. Mechelen is voor de spoorwegen altijd belangrijk geweest: op 5 mei 1835 reed de eerste trein van Brussel-Groendreef naar Mechelen, wat ze tot de oudste spoorlijn van het Europese vasteland maakt.

Lees de reportage in de weekendkrant van Gazet van Mechelen

SVH
Foto's Patrick Hattori

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio