Booking.com misleidt bezoekers

Booking.com misleidt bezoekers

Booking.com misleidt bezoekers

Print
Booking.com heeft bezoekers van de hotelsite misleid door de suggestie te wekken dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl via andere kanalen nog kamers beschikbaar zijn. Dat oordeelt de beroepscommissie van de Nederlandse reclameautoriteit vrijdag.

Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie bekrachtigt een eerdere uitspraak waarin de Nederlandse hotelsite werd opgeroepen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Meldingen als "We hebben nog 1 kamer vrij! " zetten mensen op het verkeerde been, vindt het college. Het is voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk dat zo'n mededeling uitsluitend betrekking heeft op het aanbod dat het betreffende hotel via de website van Booking.com beschikbaar heeft gesteld. Bezoekers worden daardoor verleid snel een kamer te boeken, die zij anders misschien niet hadden genomen. In april kwam de Reclame Code Commissie al tot ditzelfde oordeel, maar Booking.com ging hiertegen in beroep.

De klacht over de misleiding van de hotelsite was ingediend door marketingdeskundige Max Kohnstamm. Hij werd ondersteund door de Nederlandse brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland. Volgens zijn advocaat Eric Janssen vormt de uitspraak van vrijdag belangrijke jurisprudentie voor mogelijke rechtszaken in de toekomst. Bij Booking.com was vrijdag niemand bereikbaar voor commentaar.

Belga
Archieffoto

Nu in het nieuws