Duivelsgekte levert cafés en supermarkten 100 miljoen euro op

Duivelsgekte levert cafés en supermarkten 100 miljoen euro op

Duivelsgekte levert cafés en supermarkten 100 miljoen euro op

Print
De kwartfinaleplaats van de Rode Duivels legt de Belgische economie geen windeieren. Alleen al uit de horeca en detailhandel wordt een opbrengst van minstens 100 miljoen euro verwacht. Dat is uniek, menen de sectoren.

“Met de match van aanstaande zaterdag er al bijgeteld, verwachten we dat de Belgische horeca een kleine 60 miljoen euro zal verdienen aan het WK”, zegt Gert Laurijssen van onderzoeksbureau Foodservice Alliance. “De wedstrijd tegen de Verenigde Staten zou ongeveer 14,3 miljoen euro hebben opgebracht, en voor de kwartfinale tegen Argentinië schatten we 19,8 miljoen euro.”

Frituren niet meegeteld

Die cijfers hebben enkel betrekking op cafés waar het voetbal werd uitgezonden. Onder meer frituren, die de afgelopen dagen ook gouden zaken deden, worden nog niet in de schattingen opgenomen.

Ook supermarkten profiteren van de Duivelshype, zegt Luc Andries van Unizo. “Ik wil nog niet te hard van stapel lopen omdat we de exacte resultaten nog niet hebben, maar we zullen moeiteloos over onze eerste schatting van 35 miljoen euro gaan. Die was louter gebaseerd op Belgische deelname aan het WK. De verkoop van drank, snoep en gadgets zal ongetwijfeld daar ver bovenuit stijgen.”

DeVa, archieffoto