Limburger krijgt gelijk in zaak rond misleidende reclame Selexion

Limburger krijgt gelijk in zaak rond misleidende reclame Selexion

Limburger krijgt gelijk in zaak rond misleidende reclame Selexion

Print
Na Test-Aankoop heeft ook de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) zijn licht laten schijnen over de radiospot van Selexion. Daarin belooft de elektronicaketen de aankopen van zijn klanten terug te betalen als België wereldkampioen wordt. Een Limburgse klant kaartte de kwestie aan en krijgt nu gelijk.

Op de website 'iksupportermee.be' blijkt dat enkel de eerste 1.500 geregistreerde klanten in aanmerking komen. Bovendien moet België een bepaald aantal goals scoren en hangt er een schiftingsvraag vast aan de actie. De JEP wijst erop dat Selexion de communicatie op zijn wedstrijd aanpaste, van "Selexion betaalt al uw aankopen terug!" naar "Selexion betaalt de aankoop terug van 1.500 supporters!"

De jury oordeelt dat de reclame in zijn geheel misleidend is voor de doorsnee consument. Of de actie een juridisch staartje krijgt, valt te betwijfelen. De adviezen van de JEP en Test-Aankoop zijn immers niet rechtsgeldig. Enkel de rechtbank kan er gevolg aan geven.

Lees ook: "Selexion misleidt klanten met WK-stunt"

MCe, foto Belga