'Geen enkel Belgisch kledingbedrijf kan leefbaar loon garanderen'

'Geen enkel Belgisch kledingbedrijf kan leefbaar loon garanderen'

'Geen enkel Belgisch kledingbedrijf kan leefbaar loon garanderen'

Print
Momenteel levert geen enkel Belgisch kledingbedrijf voldoende inspanningen om een leefbaar loon te garanderen voor de textielarbeiders in Azië en Oost-Europa. Dat concludeert de Schone Kleren Campagne in het Merkenrapport dat maandag is verschenen.

Het rapport maakt overigens duidelijk dat duurdere kledij geen hoger loon betekent. En ook binnen de Europese Unie zijn er nog werkpunten, want het minimumloon in Roemenië en Bulgarije ligt lager dan in China.

Slechts één initiatiefnemer

Achttien Belgische bedrijven werden bevraagd voor dit onderzoek. Elf van de achttien hebben volgens het rapport "niets te vertellen" over hun aanpak voor een hoger leefloon, want ze reageerden niet op de bevraging. Zes bedrijven nemen "geen verantwoordelijkheid". Slechts een bedrijf, Mayerline, neemt volgens het rapport "enig initiatief".

Toch is niet alles negatief, zegt coördinator van Schone Kleren Campagne Sara Ceustermans. "Het is zo dat geen enkel Belgisch bedrijf kan garanderen dat de textielarbeiders een leefbaar loon krijgen uitbetaald. Maar ze doen wel inspanningen op andere vlakken. Zo ondertekende JBC als enige Belgisch bedrijf het 'Bangladesh Akkoord voor Brand- en Gebouwveiligheid'", zegt Ceustermans.

Lager minimumloon dan China

Duurdere kledij is trouwens geen garantie op een hoger loon. "De productie van luxemerken zoals Hugo Boss gebeurt in Oost-Europa, onder andere ook in EU-landen Roemenië en Bulgarije, waar het minimumloon lager ligt dan in China. Op die manier kunnen deze merken hun verantwoordelijkheid ontlopen."

Het bewustzijn bij de consument moet daarom groter worden. "We zien dat de consument bang is voor het effect van een loonsverhoging op de winkelprijs. Maar het loon maakt slechts 1 procent uit van die prijs", zegt Ceustermans.

App

Daarom lanceerde de Schone Kleren Campagne een app waarbij je van elk merk een profiel krijgt met de inspanningen die ze leveren en een eindscore. "Zo willen we de consument ondersteunen in het bewuster winkelen", besluit Ceustermans.

Belga, archieffoto