"Minderheid van stakers gijzelt reizigers én werkwilligen"

Print

Minderheid van stakers gijzelt reizigers én werkwilligen

Ondanks de vele werkwilligen bij de spoorwegen ligt het overgrote deel van het spoorverkeer plat doordat de stakers met illegale bezettingen en blokkeringen hun werkwillige collega's gijzelen. Dat zegt reizigersvereniging TreinTramBus maandag in een communiqué.

Ondanks de spoorstaking van ACOD Spoor is maandagochtend om 6 uur toch 66 procent van de voorziene treinbegeleiders komen werken. In Vlaanderen ging het zelfs om 78 procent. Bij de treinbestuurders kwam 77 procent van het personeel opdagen (85 procent voor Vlaanderen). Dat meldt de NMBS.

Recht op werken

"Het feit dat de andere vakbonden niet meedoen, ondergraaft de noodzaak voor deze staking volledig", vindt TreinTramBus.

De vereniging erkent het recht op stakingen, maar vraagt ook aandacht voor het recht op werken. "Het recht op staken eindigt, waar het de vrijheid van werken niet meer erkent", luidt het.



Het is die vrijheid van werken die door de ACOD-militanten met voeten getreden wordt, door seinhuizen te bezetten, sporen te blokkeren of treinen midden in stations achter te laten, meent TreinTramBus.

"Een minderheid van stakers gijzelt zo niet alleen alle gedupeerde reizigers, maar ook hun werkwillige collega's. Ook reizigers van andere vervoerders, zoals Eurostar, hebben er last van, terwijl daar niet gestaakt wordt.

De impact van de staking is op deze manier absoluut geen weerspiegeling van het draagvlak bij het personeel voor deze staking. De vloed aan berichten op de sociale media van de werkwilligen bij het spoor bewijst dit ook."



Drie dagen hinder

TreinTramBus eist daarom dat er onmiddellijk een einde wordt gemaakt aan de illegale bezettingen van seinhuizen en sporen. "Infrabel moet daarvoor zijn verantwoordelijkheid durven nemen", klinkt het.

De vereniging wijst er voorts op dat spoorstakingen van 22 uur tot 22 uur in de praktijk voor drie dagen hinder zorgen doordat de omloop van de treinen volledig in de knoop raakt. "Als een 24-urenstaking dan al niet te vermijden zou zijn, moet ze binnen een etmaal vallen", besluit TreinTramBus.



Een van die stakersposten staat in het station van Berchem (foto bovenaan). Opvallend genoeg werd daar alles in gereedheid gebracht om te barbecueën. "Het is hier geen feestje", reageerde een stakende werknemer bij atv.

"We komen op voor ons werk en voor onze collega's, ook voor degenen die willen werken. 1 miljoen achterstallige dagen lijkt me toch een reden om op te komen."

Belga

MEEST RECENT