Lesley-Ann Poppe gaat strijd tegen huidkanker aan

Lesley-Ann Poppe gaat strijd tegen huidkanker aan

Lesley-Ann Poppe gaat strijd tegen huidkanker aan

Print
Stichting tegen Kanker heeft dinsdag haar "Spraywatch"-campagne, met Lesley-Ann Poppe in de hoofdrol, gelanceerd. De campagne moet jongeren bewustmaken van de gevaren van onbeschermd zonnebaden: drie kwart van de jongvolwassenen vindt een bruin kleurtje aantrekkelijk en 13 procent van hen is er - ten onrechte - van overtuigd dat zonnebrand helpt om die bruine kleur snel te verkrijgen. Daarnaast meent 40 procent - ook ten onrechte - dat voorbruinen onder de zonnebank een goede manier is om je huid voor te bereiden op de zomer. Dat blijkt uit een enquête van Stichting tegen Kanker bij meer dan 1.000 Belgen in 2013.

Spraywatch - een naam die alludeert op de tv-serie Baywatch die in de jaren 90 erg populair was - richt zich vooral op 15 tot 35-jarigen. Lesley-Ann Poppe kroop voor de gelegenheid in de huid (en het badpak) van Pamela Anderson en houdt samen met het Spraywatch-team in de gaten wie zich wel of niet tegen de zon beschermt op het strand. "Als hoofd van de Schoonheidsschool weet Lesley-Ann Poppe als geen ander hoe belangrijk het is om je huid te beschermen", meldt het persbericht van Stichting tegen Kanker.

"In ons leven kan onze huid slechts een bepaald aantal uren zonlicht verdragen", aldus Poppe. "Hoe sneller jouw 'zonkapitaal' vermindert, hoe meer kans je maakt op rimpels, een verouderde huid, pigmentvlekjes ... en huidkanker. Als schoonheidsspecialiste raad ik daarom iedereen aan zijn of haar huid te beschermen tegen de zon. Ook zonnebanken zijn een 'no go'!"

Met meer dan 23.000 nieuwe diagnoses en een sterftecijfer van circa 400 doden per jaar, is huidkanker aan een opmars bezig. Het goede nieuws is dat 90 procent van alle huidkankers kan voorkomen worden door de risico's te beperken.

.

Nu in het nieuws