Weglopers en slachtoffers van seksuele uitbuiting steeds jonger

Child Focus heeft in het voorbije jaar minder zaken van verdwijningen en seksuele uitbuiting behandeld, maar de aard van de behandelde zaken weegt een stuk zwaarder. "We stellen een verharding van de fenomenen vast", zegt Dirk Depover, woordvoerder van Child Focus. Het gaat dan om de leeftijd van de slachtoffers. Die daalt onrustwekkend.

fvranckx

De consulenten behandelden 989 wegloopzaken, ruim 10 procent minder dan de vorige 2 jaar. Het aantal behandelde zaken van internationale kinderontvoering daalde sinds 2012 met ruim 15 procent tot 383. Het aantal meldingen van gevallen van seksuele uitbuiting nam zelfs met 20 procent af, tot 502.

Het totale aantal in 2013 door Child Focus behandelde zaken van verdwijningen of seksuele uitbuiting daalde bijgevolg met 9 procent tegenover 2012.

Dat zou erop kunnen wijzen dat onze samenleving veiliger wordt voor kinderen, maar bij nader inzien moet dat beeld genuanceerd worden. Er zijn namelijk een aantal verschuivingen die op een verharding van de fenomenen wijzen.

We zien bijvoorbeeld dat binnen de categorie verdwijningen de "zeer onrustwekkende verdwijningen" licht in aantal toenemen (282 ten opzichte van 279 vorig jaar), en - vooral - dat de gemiddelde leeftijd van de betrokken kinderen daalt.

Ondanks de vermindering van het totale aantal neemt het aantal weglopers onder 16 jaar niet af: in 2013 waren er 577 ten opzichte van 571 in 2012.

Hetzelfde doet zich voor bij de slachtoffers van seksuele uitbuiting waarbij het aantal slachtoffers jonger dan 16 nagenoeg gelijk bleef: 289 in 2013 tegenover 291 in 2012. Vooral de zeer jonge slachtoffers (jonger dan 6 jaar) namen in aantal toe: 78 (of 19 procent) in 2013 ten opzichte van 71 (of 15 procent) in 2012.

116000.be

Vanaf 26 mei 2014 kan het grote publiek Child Focus bereiken via de chatbox www.116000.be om een verdwijning of een geval van seksuele uitbuiting te melden. Child Focus wil zo een nieuwe toegangspoort tot de noodlijn 116 000 creëren. Die was tot nog toe alleen telefonisch (gratis en 24/24 uur) bereikbaar.

De lancering van de chatbox gebeurt naar aanleiding van de 13de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen op 25 mei.

Steeds meer mensen, en vooral ook jongeren, gebruiken hun smartphone om online te communiceren. Child Focus volgt de nieuwe communicatietrends op de voet en wil dus ook op deze eigentijdse manier bereikbaar zijn.

Deze maand houdt Child Focus een grote sensibiliseringscampagne met deze vergeet-mij-nietjes op honderdduizenden stickers en 18.000 affiches. Momenteel loopt ook een fondsenwervingscampagne via Carrefour Hypermarkets en Carrefour Market. Voor een twintigtal merkenproducten gaat per aankoopschijf van 10 euro 1 euro naar Child Focus.

Belga, Archieffoto PN

MEER OVER Child Focus