Vlak voor verkiezingen zijn afspraken vodjes papier

Print
Het viel te verwachten: het lijsttrekkersdebat van zondag op atv werd pas echt spannend toen de Antwerpse mobiliteit op tafel kwam. En ja hoor, er viel ook weer iets nieuws te noteren. De sp.a wil de omstreden R11bis (Wommelgem-Wilrijk) schrappen en het vrijgekomen budget investeren in Ringland.

Ik wil in deze context even samen met u teruggaan in de tijd. Naar 2010, meer bepaald. Toen kwam na lang onderhandelen binnen de Vlaamse regering een compromis uit de bus met voor elk wat wils. De sp.a kreeg de vervanging van de Lange Wapper door tunnels, maar Antwerpen moest de daaraan verbonden meerkost van 320 miljoen euro wel zelf betalen. Voor de N-VA werd de R11bis in het Masterplan 2020 ingeschreven. En voor CD&V was de bonus dat ministerpresident Kris Peeters de vrede binnen zijn ploeg had hersteld.

Terug naar mei 2014. De bouwstenen van het vier jaar oude akkoord beginnen een voor een af te brokkelen. De burgemeester van Antwerpen heeft de voorzitter van de N-VA zover gekregen dat die nu vindt dat de stad het fameuze bedrag van 320 miljoen niet meer hoeft te betalen. En de sp.a wil de R11bis schrappen. In de aanloop naar verkiezingen is geen enkele afspraak nog geldig. Zo gaat dat in de politiek.

Ook typisch: in 2010 stond de N-VA erop dat de meerkost voor de BAM-tunnels door de stad zou worden betaald. Dat was volgens minister van Begroting Philippe Muyters de prijs die toenmalig burgemeester Patrick Janssens moest betalen voor het neerhalen van de Lange Wapper. Maar nu de burgemeester van Antwerpen zelf een N-VA’er is, liggen de kaarten ineens helemaal anders. Het zij zo. Voor de Antwerpenaars is een extra budget van 320 miljoen uiteraard welkom.

Hoe dan ook, we weten nu zo ongeveer wat alle partijen willen met de Antwerpse mobiliteit. Allemaal zijn ze voor een overkapping van de Ring, maar de mate waarin verschilt. Daarnaast blijven N-VA, CD&V en sp.a zweren bij het BAM-tracé, Open Vld kiest voor Oosterweel-Noord, het VB voor de Meccano. Groen wil eerst snelle maatregelen zoals een tolvrije Liefkenshoektunnel en een slimme kilometerheffing, daarna eventueel de Meccano. En PVDA+ wijst het BAM-tracé af, maar spreekt zich niet uit over een alternatief tracé. Weet u hiermee genoeg om een keuze te maken?

door Lex Moolenaar

.

Nu in het nieuws