Ringland vraagt "andere aanpak van Antwerps mobiliteitsprobleem"

Ringland vraagt andere aanpak van Antwerps mobiliteitsprobleem

Ringland vraagt "andere aanpak van Antwerps mobiliteitsprobleem"

Print
Een geïntegreerde en duurzame oplossing voor mobiliteit, leefbaarheid en stadsontwikkeling in Antwerpen, en dus een omkering van de prioriteiten, te beginnen met de overkapping van de hele Antwerpse Ring. Dat vraagt Ringland zaterdag in haar memorandum voor de nieuwe Vlaamse regering. De oproep wordt gesteund door meer dan 150 professionals.

De actiegroep brengt in herinnering dat, zeker in Antwerpen, mobiliteit de gemoederen blijft verhitten. Groen, Open Vld en PVDA+ blijven zich verzetten tegen de keuze van de Vlaamse regering voor het Oosterweeltracé. Ringland stelt tevreden vast dat "het plan van onafhankelijke stedenbouwkundigen en architecten aan draagvlak" gewonnen heeft: "alle politieke partijen en de top van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) spraken lovende woorden uit over de idee om de Antwerpse Ring volledig te overkappen en de mobiliteit in en rond Antwerpen te verbeteren door het stedelijke en het doorgaande verkeer van elkaar te scheiden".

Het concept van Ringland "verhoogt de huidige vervoerscapaciteit, maakt tegelijkertijd de aanpak van de milieuproblematiek mogelijk en creëert extra ruimte voor bijkomend en noodzakelijk groen en boeiende stadsontwikkeling", maakt de actiegroep zich sterk. Bovendien kost Ringland minder dan Oosterweel en valt het ruim binnen dezelfde periode te realiseren, aldus nog het persbericht.

Onder andere stedenexpert Eric Corijn, socioloog Luc Huyse, Vera Dua (BBL), maar ook Guillaume Van der Stighelen en Tom Lanoye scharen zich achter het memorandum.

Belga, Archieffoto

werfwijzer

Leer alles over de werken aan
Oosterweel

Meer over Oosterweel en overkapping Ring