Tolvrije tunnel tijdens werken is goede zaak voor weggebruikers

Print
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) is behoorlijk goed opgeschoten met haar inhaalbeweging om de toestand van de snelwegen ingrijpend te verbeteren. De achterstand was gigantisch en de omvang van de werkzaamheden navenant.

Het is een verdienste van deze Vlaamse regering dat ze ondanks uiterst moeilijke budgettaire omstandigheden toch elk jaar een pak miljoenen opzij heeft gezet om wat officieel een structurele inhaalbeweging heet, ook op het terrein te realiseren. Dit jaar staan er 23 grote werven op het programma en die zijn samen goed voor 137 kilometer autosnelweg die wordt aangepakt.

Het wegwerken van de achterstand heeft al veel centen gekost en zal nog veel middelen opslorpen. De soms eindeloze files veroorzaakten frustraties en waren aanleiding tot vaak scherpe kritiek. Je kan evenwel geen omelet bakken zonder eieren te breken. Dus: door de zure appel bijten en die files er maar bijnemen.

Vandaag start in het Antwerpse een belangrijke werf op de E34/N49 van Melsele tot Antwerpen-Linkeroever. Zulke werkzaamheden kunnen alleen maar het chronische mobiliteitsprobleem rond de Metropool nog moeilijker maken. Op suggestie van mobiliteitsorganisaties en transportverenigingen hebben Vlaams minister-president Kris Peeters en minister Crevits besloten om de Liefkenshoektunnel voor de duur van de werken tijdens de piekuren ‘s morgens en ‘s avond tolvrij te maken. Deze regeling biedt het voordeel aan de weggebruikers dat ze vooraf gekend is en dat iedereen er rekening mee kan houden bij het uitstippelen van zijn traject. Zo nodig kan de tolvrije periode soepel worden uitgebreid en kenbaar worden gemaakt via de digitale verkeersborden.

Het gaat hier om een experiment, maar dat moet na afloop wel toelaten om een beeld te krijgen over de effectieve impact van deze maatregel op het gedrag van de automobilist en op het verkeer aan de Kennedytunnel bij extra hinder. De overheid krijgt een massa erg interessante gegevens in handen. Die elementen zullen een rol spelen in het toekomstige mobiliteitsdebat. Tolvrij maken alleen zal het mobiliteitsprobleem rond Antwerpen niet oplossen, maar het zal wel een gevoelige bijdrage leveren tot het milderen van de filedruk en tot een betere toegankelijkheid van het havengebied.

Door Dirk Castrel

MEEST RECENT