Tijdsgebrek doet Belg massaal snoepen

Vorig jaar hebben alle Belgen samen 2,1 miljard euro uitgegeven aan snoep. Dat is een record, en 41 miljoen euro meer dan in 2012. Snoep is voor supermarkten al goed voor 10 procent van hun totaalomzet. Voedingsdeskundigen luiden de alarmbel, en zien in tijdgebrek een belangrijke verklaring voor het massaal snoepen.

evrolix

Snoep is een van de weinige dingen waar de Belg niet op wil besparen, zo blijkt uit de cijfers van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren (SSZ). "In een periode van tien jaar is het segment enorm gegroeid", zegt woordvoerder Geert Pauwels. "In 2003 bedroeg de omzet in ons land 1,4 miljard. Vorig jaar zaten we al aan 2,1 miljard. Voor supermarkten is snoep een heel belangrijke bron van inkomsten geworden."

Voedingsdeskundigen wijzen wel op het gevaar van zo veel snoep. "Snoepen is niet alleen een probleem bij jongeren, ook bij volwassenen", zegt voedingsdeskundige Katty Uytersprot. "Omdat we minder tijd hebben, grijpen we bijna dwangmatig naar snacks. Maar daardoor kunnen we te veel calorieën en vetstoffen binnenkrijgen, met het risico op hart- en vaatziekten." Eerder deze week bleek nog dat jaarlijks 11.000 Belgen een maagoperatie ondergaan omdat ze te dik zijn.

WB Foto Wim Hendrix

Nu in het nieuws