Experts kraken Antwerps mobiliteitsplan

Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) stelde gisteren het voorontwerp van het nieuwe mobiliteitsplan voor. Daarin worden maatregelen aangekondigd om de situatie van zowel automobilist, tramgebruiker, fietser als voetganger te verbeteren. “Onrealistisch”, zeggen mobiliteitsexperts, “en in tegenstrijd met alle tendensen in steden wereldwijd.”

jrosquin

Een soepeler autoverkeer in de binnenstad, meer parkeerplaatsen, meer en betere fietspaden, meer en betere tramverbindingen en een veiliger omgeving voor voetgangers: het Antwerpse mobiliteitsplan heeft voor elk wat wils. Schepen Koen Kennis stelde het voorontwerp donderdag voor. Het bevat vooral praktische voorstellen en oplossingen.

“We vertrekken vanuit de gebruiker, niet vanuit de vervoerswijze”, zegt hij. “We willen af van de betutteling.”

STANDPUNT: Antwerpen lanceert nieuw mobiliteitsplan Lees ook: 'Antwerpen zet rond mobiliteit stap terug naar 20ste eeuw'

"Stad moet keuzes maken"

Volgens docent mobiliteitswetenschappen Stijn Daniëls is het plan niet realistisch voor een stad als Antwerpen, waar de ruimte beperkt is. “Het beter maken voor de ene, is het inperken van de andere. Geen keuzes maken, is vooral zeggen dat je niks gaat doen.”

Dirk Lauwers, professor mobiliteitsplanning, ziet het plan haaks staan op zowat alle tendensen in steden overal ter wereld. “Ook organisaties als de VN en de Wereldbank pleiten voor een modal shift ten voordele van het openbaar vervoer en de fietser.”

WD, SVW Foto JHS (druk verkeer op de Antwerpse Leien)

Nu in het nieuws