Dit dieet brengt je darmen tot rust!

Heel wat Belgen hebben last van het prikkelbaredarmsyndroom, met als belangrijkste symptomen constante buikpijn, krampen, misselijkheid, vermoeidheid en een wisselend stoelgangspatroon. Vreselijk irriterend voor de patiënt in kwestie, en tot voor kort leek het een straatje zonder eind: geen enkele dokter wist raad bij de aandoening. Tot nu, want volgens enkele onderzoekers zou ons voedingspatroon namelijk de oplossing kunnen bieden.

mgeysmans

Zo zijn er bepaalde producten die je best altijd vermijd als je sneller last hebt van een opgeblazen gevoel of prikkelbare darmen. Denk aan stoffen als sorbitol, maltitol, mannitol, xylitol, isomalt, fructose, glucose, inuline, oligofructose en prebiotica. Ook brood, pasta, beschuiten, granen, koekjes en bloem op basis van tarwe, rogge, gerst en amarant zijn te vermijden. Peulvruchten, bloemkool, paddenstoelen, prei, witloof, ui, look, appel, abrikoos, mango, nectarine, perzik, peer, watermeloen, blikfruit, koemelk, dierlijke melkproducten, gepaneerde vlees- en vissoorten, sterk bruisende dranken, honing, suikervrij snoepgoed en seltan worden ook best geschrapt uit het voedingspatroon.

Wat dan weer wel mag? Alle tarwe- en glutenvrije producten, speltbrood, rijst, havermout, quinoa, aardappelen, aubergine, bamboescheuten, courgette, groene bonen, komkommer, pompoen, radijs, sla, spinazie, wortel, pepers, olijven, aardbeien, ananas, banaan, blauwe bessen, clementines, druiven, frambozen, kiwi, sinaasappel, lactosevrije of sojamelkproducten, haver- en rijstdrankjes, harde kazen, water, thee, koffie, alcohol, kruiden, azijn, citroen- en limoensap, mosterd, suiker, esdoornsiroop, pindakaas, zwarte chocolade, mayonaise, tofu, tempé, eieren, noten, pitten en zaden.

Photo News / Mieke Geysmans

NIET TE MISSEN