Van Mechelen: "Prijs Oosterweel-noordtracé is bijna soldenprijs"

Van Mechelen: Prijs Oosterweel-noordtracé is bijna soldenprijs

Van Mechelen: "Prijs Oosterweel-noordtracé is bijna soldenprijs"

Print
Dirk Van Mechelen (Open Vld) pleit ervoor om het Oosterweel-noordtracé verder te bestuderen. Dat tracé valt volgens hem buiten het gepolariseerde debat tussen het Oosterweeltracé en het Meccanotracé en is volgens kostprijsberekeningen 850 miljoen euro goedkoper dan het Oosterweeltracé.

"Met een kostprijs van 2,2 miljard euro is de prijs voor Oosterweel-noord bijna een soldenprijs. We zijn nu al zo lang aan het studeren. So what als het nu drie maanden langer duurt om tot een juiste keuze te komen", aldus Van Mechelen (foto).

Van Mechelen deed zijn uitspraken in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement, waar donderdag de Arcadis-studie over de financiële analyse van de verschillende tracés werd voorgesteld.

Ondergrondse verkeersknoop

Het Oosterweel-noordtracé is een variant op het gewone Oosterweeltracé. Het noordtracé buigt op rechteroever naar het noorden, waardoor de Antwerpse ring eigenlijk verder weg van de stad wordt gesloten. Aan het Noordkasteel komt dan een ondergrondse verkeersknoop met twee niveaus met een aansluiting richting centrum en een aansluiting richting Noorderlaan en A12, via tunnels onder de havendokken.

Volgens Vlaams parlementslid Dirk Van Mechelen blijkt uit de kostprijsberekening dat het Oosterweel-noordtracé zo'n 850 miljoen euro goedkoper is dan het Oosterweeltracé, dat op 14 februari 2014 de voorkeur heeft gekregen van de regering. Bovendien valt het volgens hem buiten het gepolariseerde debat tussen het Oosterweeltracé en het Meccanotracé. "Bovendien is er een betere aantakking op de geplande A102 in Wommelgem".

"Daarom vraag ik: wat bezielt ons om de keuze voor het BAM-tracé op te leggen als enige mogelijke keuze. Waarom bekijken we het Oosterweel-noordtracé niet verder?", aldus Van Mechelen.

Mobiliteit

De suggestie van Van Mechelen viel in de commissie meteen op een koude steen. Zo wees BAM-topman Jan Van Rensbergen op het feit dat uit de maatschappelijke kosten batenanalyse (mkba) blijkt het Oosterweeltracé uitkomt op een positief saldo van ruim 14 miljard euro. "De andere alternatieven scoren allemaal zo'n 4 miljard euro slechter, vooral door de minder grote mobiliteitsbaten", aldus Van Rensbergen. Ook BAM-voorzitter Rudi Thomaes wees op het "significante" verschil in mobiliteitsscore tussen het Oosterweeltracé en de andere tracés.

Sp.a-parlementslid Bart Martens wijst er ook op dat in het Oosterweel-noordtracé het viaduct aan het Sportpaleis en de brug over het Albertkanaal blijven bestaan. "In het Oosterweeltracé verdwijnen die twee viaducten. Dat levert op gezondheidsvlak belangrijke winst op. Bovendien zijn de kosten voor het verdwijnen van die bruggen verrekend en verdwijnt het prijsverschil met het Oosterweel-noordtracé".

Lees ook: "Alternatieven voor Oosterweel goedkoper dan aangekondigd"

Belga

Archiefbeeld BHUL: Dirk Van Mechelen

MEEST RECENT