"Laat kleuters meer ‘gevaarlijke’ spelletjes doen" (oproep)

Uit onderzoek aan de KH Leuven blijkt dat een aanbod aan avontuurlijk spel in het basisonderwijs de competentie van kleuters om om te gaan met risico's vergroot. De meeste kinderen blijken bovendien dol te zijn op avontuurlijk spel en de leerkrachten moesten in de praktijk zelden ingrijpen. Volgens de onderzoekers worden kinderen in het algemeen, ook op school, te veel beschermd.

evrolix

"Kinderen moeten hun grenzen kunnen aftasten en verleggen, risico's durven nemen. Leerkrachten worden in de praktijk echter afgeremd door - vaak onduidelijke - veiligheidsvoorschriften. In plaats van alle gevaarlijke activiteiten te vermijden moeten scholen ruimte creëren voor vallen en opstaan zodat het kind ervan kan leren", aldus Els Bertrands, opleidingshoofd van de bacheloropleiding Kleuteronderwijs.

In het kader van het onderzoek werden verschillende activiteiten met aanvaardbaar risico uitgetest door leerkrachten en kinderen uit het H. Hartinstituut in Heverlee zoals fietsen op plankjes die ze zelf kunnen hoger of lager zetten of constructies bouwen en erop klimmen om appeltjes te plukken. Alle praktijkervaringen en onderzoeksresultaten worden gebundeld op een website met ideeën en tips voor directies en leerkrachten. De onderzoekers stelden ook een naslagwerk samen over aansprakelijkheid bij schoolongeval en een verzekering hiervoor.

Moedig jij je kleine kinderen aan om avontuurlijk te spelen? Bied je ze thuis meer uitdagingen dan in de kleuterklas? Contacteer de redactie via stef.vanwoensel@gazetvanantwerpen.be

Belga Archieffoto