Passagiers Jetairfly en Brussels Airlines tevreden, Ryanair hinkt achterop

Passagiers van de Belgische luchtvaartmaatschappijen Jetairfly en Brussels Airlines zijn relatief tevreden over de dienstverlening die ze krijgen. Lagekostenmaatschappij Ryanair daarentegen krijgt een veel lagere score. Dat blijkt uit een tevredenheidsenquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Rombouts Dominick

Test-Aankoop en haar zusterorganisaties in Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal en Brazilië namen vorig jaar een enquête af bij 9.300 passagiers, onder wie 1.874 Belgen. Er werd gevraagd naar hun tevredenheid over 76 luchtvaartmaatschappijen en 153 luchthavens. Bijna de helft (47 pct) van de Belgische ondervraagden reisden met Brussels Airlines (BA), Jetairfly en Ryanair. Bij de luchtvaartmaatschappijen vormen stiptheid van de vluchten, comfort en de ticketprijs de doorslaggevende factoren in het tevredenheidsoordeel.

Jetairfly krijgt een algemene score van 73 op 100, Brussels Airlines 74 op 100. Beide kregen een hoge score op het vlak van check-in, boarding, boordpersoneel en stiptheid. Brussels Airlines krijgt zelfs een extra pluim voor de dienstregeling van de vluchten. De kwaliteit van de maaltijden en de snacks zijn dan weer een minpunt bij Brussels Airlines, terwijl Jetairfly afgerekend wordt op het gebrek aan comfort aan boord.

Ryanair, eveneens actief in België, moet het stellen met een 63 op 100. Het gebrek aan comfort wordt de Ierse luchtvaartmaatschappij zwaar aangerekend. Enkel de stiptheid en de ticketprijzen vallen in de smaak van de passagiers. Maar bij alle maatschappijen blijft het grootse pijnpunt de vertragingen. De toppers onder de luchtvaartmaatschappijen zijn wel allemaal buitenlands: Singapore Airlines, Emirates, Cathay Pacific, Qatar Airways en Etihad spannen de kroon.

Foto Belga