Mechelen scoort toeristisch tot in VS

Mechelen scoort toeristisch tot in VS

Mechelen scoort toeristisch tot in VS

Print
Mechelen - Nooit eerder zijn er zo veel toeristische artikels over Mechelen verschenen als in 2013. Tot in de Verenigde Staten toe. Voortaan kunt u bij UiT in Mechelen op een digitale, interactieve manier in de geschiedenis van de stad duiken.
Via een tijdslijn maken toeristen of geïnteresseerde Mechelaars kennis met leuke, historische weetjes. Het kwam in stand in samenwerking met de diensten archeologie, monumentenzorg, musea en het stedelijk archief. Op een stadsplan kunnen zelfs kinderen op een speelse manier de belangrijkste attracties opzoeken.

Digitale postkaart



Vanaf dat eiland is het ook mogelijk om een digitale postkaart te sturen naar familie of vrienden thuis. "Je kunt een foto kiezen uit onze databank en het kaartje personaliseren met je eigen foto als postzegel. Wij doen er alles aan om het toeristen naar hun zin te maken ", zegt schepen van Toerisme Frank Nobels (m+). Om die toerist naar de stad te krijgen, wordt ook de reissector en de toeristische pers in de watten gelegd.

Cavalcade



Bijna dertig persreizen werden tot in detail uitgewerkt. "Zeventig touroperators en 64 binnen- en buitenlandse journalisten kwamen naar Mechelen om de stad te verkennen", vertelt Nobels. Al die inspanningen bleven niet zonder resultaat en vertaalden zich in 876 artikels, meer dan dubbel zoveel als in 2012. "De meeste artikels zijn verschenen in de Belgische pers, maar ruim tweehonderd ook in buitenlandse media. Niet alleen in Nederland, Duitsland en Spanje, maar ook in de Verenigde Staten. De 25-jaarlijkse Cavalcade heeft zeker meegespeeld in die toegenomen aandacht", zegt Lieve Jaspaert, coordinator van UiT in Mechelen.

Voor touroperators zullen de resultaten pas in 2015 zichtbaar zijn. "Afgelopen jaar verwelkomden wij naar schatting anderhalf miljoen toeristen. Maar 77.570 passeerden langs onze balie. Anderzijds zien we dat onze website in 2013 eindigde met bijna 300.000 bezoekers", stelt Frank Nobels. Diensthoofd toerisme Tina Vanhoye ziet één opmerkelijke constante bij de professionals uit de perswereld en de reissector die Mechelen bezoeken. "Ze verwachten er niet veel van. Maar eens ze hier zijn geweest, zijn ze vaak onder de indruk en komen we bij de kunststeden als een van de beste uit de bus", zegt ze.

SVH

Foto Patrick Hattori

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio