Smileys veroveren de werkvloer :-)

Smileys zijn steeds populairder op het werk. Managers gebruiken ze vooral om kritiek en klachten te verzachten. Dat blijkt uit een onderzoek van het vakblad Journal of Computermediated Communication.

ikerremans

Communicatiespecialisten van Noorse, Deense en Finse universiteiten onderzochten zo’n 1600 interne en externe mailberichten van drie grote bedrijven. Daaruit concludeerden ze dat emoticons steeds vaker op kantoor opduiken. Vooral de positieve smiley is populair in mails en berichten.

“Anders dan in privé-sms’en gaat het hier niet om het overbrengen van een ‘echte’ emotie”, vertelt Annette Gronning. “Kantoormensen gebruiken die emoticon om complimenten en bedankjes te versterken.”

De smiley wordt ook gebruikt om verzoeken, correcties, afwijzingen of klachten naar werknemers en collega’s te verzachten. Managers die een negatieve smiley gebruiken, willen vooral aantonen dat ze meevoelen met hun werknemer.

Toch zijn er op het werk nog steeds grenzen. Emoticons die leestekens bevatten, worden meer geapprecieerd dan gele gezichtjes. Emoji’s, icoontjes zoals een lachend spook, laat u beter achterwege.

SVDV