Tientallen maatregelen moeten mobiliteit in binnenstad verbeteren

Print
Herentals - De stad Herentals heeft een lange reeks maatregelen in de pijplijn om de verkeersdoorstroming aan te scherpen. Gaande van (her)aanleg van flink wat fietspaden richting buurgemeenten over de verdere invoering van zone 30 tot de heraanleg van de omgeving van het administratief centrum.
Scharnierpunt in de hele operatie is het Herentalse station, dat in de toekomst zowel vanaf oost-als de westkant bereikbaar zal zijn. De stad wil verder de toegankelijkheid van zijn openbare domeinen vergroten en het huidige stadspark in omvang verdubbelen om er vlakbij de Grote Markt een rustig en aantrekkelijk binnengebied bij te creëren.
"We willen Herentals ook presenteren als fietsstad", zegt schepen van Mobiliteit Jan Michiels (CD&V). Zo moet er langs de spoorlijn Herentals-Lier een fiets-o-strade komen. Eerder werd ook al zo'n fietspad langs de spoorlijn Herentals-Mol aangekondigd tot in Balen. De drukke Lierseweg krijgt ook het lang verwachte vrijliggend, dubbel fietspad. Alle onteigeningen zijn daarvoor in der minne geregeld, het enige obstakel zijn nog twee eigenaars die vrijwillige medewerking weigeren en die nu gerechtelijk zullen onteigend worden. Er komen spoedig ook heraangelegde fietspaden langs de baan naar Geel en die naar Lille.
Een toekomstige verandering is ook dat er een plein met bomen komt voor het administratief centrum dat een scharnierfuntie moet vormen tussen de historische vesten van de stad. De rotonde aan de Koppelandstraat/St.-Jobsstraat verdwijnt.

Lees meer in de vrijdagkrant van Gazet Van Antwerpen Marc HELSEN
Meer nieuws uit de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio