Peppa-popjes veroveren de wereld

Peppa-popjes veroveren de wereld

Peppa-popjes veroveren de wereld

Print
Wommelgem -

Ingrid Guikers (51) uit Pulle begon zestien jaar geleden met het ontwerpen en produceren van babydraagdoeken. Drie jaar later bedacht ze lappenpopje Tino, een konijn met slappe oren en wol in zijn hoofdje. Van Canada tot Rusland knuffelen baby's nu met Peppa-popjes.


Omdat Tino er intussen een hele familie poppenbroertjes en -zusjes bijkreeg die allemaal een eigen naam dragen, bracht Ingrid haar producten onder in het merk Peppa. Haar bedrijf Babylonia, met kantoor in Wommelgem en showroom in Brussel, verdeelt niet enkel de zelfontworpen en geproduceerde draagdoeken, poppen en aanverwante producten zoals tutdoekjes in biokatoen en handgemaakte mobieltjes, maar ook producten van andere merken zoals Koeka en Bobux.

Dertien jaar geleden had Ingrid Guikers geen flauw idee dat haar verhaal zo'n hoge vlucht ging nemen. "Om mijn draagdoekengamma uit te breiden, bedacht ik een lappenpopje en een ledematenpopje, als complementair merk. De hoofdjes zijn gevuld met schapenwol uit de Himalaya. De wol neemt de vertrouwde geuren op, zodat een Peppa'tje al snel het onafscheidelijk lievelingspopje wordt van de baby. Ik zocht lang naar een toffe merknaam. Toen ik tijdens een skireis een Italiaanse papa op zijn schattig in een skipak ingeduffeld dochtertje Peppa hoorde roepen, dacht ik: ja, dat ís het!"

De productie gebeurt met de hand in naaiateliers in India, volledig fairtrade en onder goede arbeidsvoorwaarden. "We hebben nu zo'n zestig poppenmaaksters in dienst. Een Peppa-pop kan je niet aan een fabriek in China uitbesteden voor bandwerk. Dan zou je gedrochtjes krijgen. Door de oogjes bijvoorbeeld dichter bijeen te naaien, krijgt het popje een heel andere uitdrukking. Onze werkneemsters zijn echte poppenmaaksters. Momenteel zijn we onze productie volledig aan het overschakelen op biokatoen."

Kim Van Renswouw (27) en Elke Mestdagh (31) ontwerpen nu mee de nieuwe poppen. Ook de draagdoeken blijven een heel belangrijk bedrijfsonderdeel. Samen met het Sint-Vincentiusziekenhuis in Antwerpen creëerde Kim onlangs nog een bijzonder draagdoek speciaal voor het eerste huidcontact in het kraambed. "Onze BB Skin to Skin gaat Sint-Vincentius nu gebruiken en is ook uitermate geschikt voor premature baby'tjes."

Jaarlijks worden er ongeveer 80.000 Peppa-popjes verkocht. Wereldwijd dommelen baby's ermee in slaap. "Voor ouders is het geruststellend dat ze er altijd een nieuwe kunnen kopen, mocht de knuffel kwijt geraken. Het Tino-konijn van dertien jaar geleden ziet er nog hetzelfde uit", vertelt Ingrid Guikers. "Af en toe introduceren we nieuwe popjes. De Peppa-familie wordt dit jaar uitgebreid met o.a. Pico (eend), Hugo (uil) en Mila (poes). Typisch is dat ze ofwel geen gezichtje, ofwel een vrij uitdrukkingsloos gezicht hebben. Ook verdriet is een waardevolle emotie. In een pop die altijd glimlacht, kan een kind niet al zijn gevoelens kwijt." Kristin Matthyssen

Foto SVDE
Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio