Schriftelijke taalvaardigheid van eerstejaarsstudenten is niet goed

Schriftelijke taalvaardigheid van eerstejaarsstudenten is niet goed

Schriftelijke taalvaardigheid van eerstejaarsstudenten is niet goed

Print
Studenten beschikken op het einde van het eerste jaar niet over de vereiste competenties. Dat blijkt uit een onderzoek naar de schriftelijke taalvaardigheid van eerstejaars professionele bachelorstudenten van de KH Leuven en staat te lezen in het tijdschrift Over Taal.

Het gaat niet goed met de schrijfvaardigheid van de studenten. Er zijn steeds meer initiatieven, zoals instapcursussen, om dat te verbeteren. Het onderzoek van de KH Leuven ging dieper in op het beeld dat eerstejaarsstudenten van hun eigen schrijfvaardigheid hebben. Vinden zij bijvoorbeeld dat zij helder en duidelijk schrijven? Studenten schatten hun eigen schrijfvaardigheid hoger in dan hun docenten.

De studenten kregen tijdens het schrijven van hun tekst de kans om alle mogelijke hulpbronnen te gebruiken. Zo zou het onderzoek het dichtst bij een reële situatie blijven. De uitkomst van het onderzoek was dat jongeren na het eerste bachelorjaar niet over de vereiste competenties beschikken. Ze zijn niet in staat een verzorgde argumentatieve zakelijke tekst te schrijven en de kwaliteit ervan in te schatten.

Het tijdschrift Over Taal houdt zich bezig met taal, tekst en communicatie. Het pleit voor een doorgedreven taalvaardigheidstraining in het hoger professioneel onderwijs. Lees meer hierover op de website.

DIBE

Foto: Belga

MEEST RECENT