"Campagnes tegen pesten zijn te soft"

Campagnes tegen pesten zijn te soft

"Campagnes tegen pesten zijn te soft"

Print
De 14-jarige jongen die woensdagochtend voor de trein sprong in Borsbeke (Oost-Vlaanderen) werd volgens zijn vrienden zwaar gepest op school. In november 2012 sprong ook al een 14-jarige gepeste jongen van een brug over de E40 en vorig jaar beroofde een 13-jarige jongen zich van het leven. De sensibiliseringscampagnes tegen pesten lijken niet te werken.

"Die campagnes zijn vaak ook te soft", zegt een reclamedeskundige. "Ze weten het pesten te weinig te concretiseren. Willen we pesters aanpakken, dan dienen we te communiceren op hun niveau. Het thema mag zeker wat meer schokkend gebracht worden, zoals de campagnes tegen roken. De toon van de communicatie moet natuurlijk wel aan kinderen aangepast worden. Verhalen over concrete gevallen verhogen het inlevingsvermogen bij de doelgroep én kunnen schokkend werken. Breng bijvoorbeeld iemand die zelfmoord heeft gepleegd omwille van pesterijen virtueel weer tot leven. Maak pesten een tastbaar begrip."

Zit u met vragen? Bel naar de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of mail naar www.zelfmoord1813.be.

Lees vandaag meer in uw krant.
EDu, Foto WJ: de fiets van de 14-jarige Brecht D. staat nog naast de spoorweg. De jongen was op school het slachtoffer van pesterijen.

MEEST RECENT