Dossier Oosterweel

Meer tol in Kennedy-, minder in Oosterweeltunnel

Meer tol in Kennedy-, minder in Oosterweeltunnel

Meer tol in Kennedy-, minder in Oosterweeltunnel

Print
De Vlaamse regering wil het verkeer laten betalen voor het gebruik van de grote Scheldetunnels op de Antwerpse Ring. Daarbij wordt de drukste tunnel het duurst en de minst drukke het goedkoopst.

Vandaag wil de Vlaamse regering haar Valentijnsakkoord over de Antwerpse mobiliteit presenteren. Daarin zou ze niet alleen voor het BAM-tracé kiezen, maar ook voor een variabele tol aan de Scheldetunnels.

Voor het gewone personenvervoer zou één tunnel tolvrij blijven. Welke dat wordt, is nog niet bekend. Het vrachtvervoer moet allicht overal betalen.

Meeste tol aan Kennedytunnel

Het systeem van variabele tol houdt in dat de tolprijs het hoogst oploopt in de drukst bewoonde en zwaarst belaste omgeving: meer tol aan de Kennedytunnel, minder voor Oosterweel en de laagste prijs aan de Liefkenshoektunnel. De concrete uitwerking, zoals de verschillende tarieven, zal de Vlaamse regering allicht snel uitbesteden aan BAM.

Uit de nog geheime maatschappelijke kosten-batenanalyse en uit rapporten over de veiligheidsrisico’s van de verschillende varianten zou blijken dat het BAM-tracé beter scoort dan het voornaamste alternatief, de Meccano van stRatengeneraal (SG). Maar volgens SG-woordvoerder Manu Claeys is er een probleem: “Het MER-rapport heeft onze Meccano niet bestudeerd met een variabele tol, die volgens ons nog betere resultaten zal opleveren. Het huiswerk moet dus worden overgedaan. Wij zullen dit zeker aankaarten bij de Vlaamse Ombudsman en tijdens het vervolg van de procedure.”

LM, WB
Simulatie van toltunnels ter hoogte van Linkeroever

Lees vrijdag meer in Gazet van Antwerpen

Meer over Oosterweel en overkapping Ring