Nieuw systeem voor falende infoborden

Het systeem dat de dynamische verkeersborden boven de Ring rond Antwerpen aanstuurt, wordt helemaal vernieuwd. Vooral ’s nachts slaat het soms tilt, waardoor de aangegeven maximumsnelheid plots fors daalt.

ikerremans

Wie ’s avonds of ’s nachts op de Antwerpse Ring rijdt, kent het fenomeen: zonder enige aanleiding daalt de aangegeven maximumsnelheid plots naar zeventig of zelfs maar vijftig kilometer per uur. Dat wekt bij heel wat bestuurders wrevel op. “Het probleem zit bij de sensoren die de verkeersstroom analyseren”, zegt Hajo Beekman van het Vlaams Verkeerscentrum.

“Als het donker is en als er weinig verkeer op de baan is, raken die sensoren soms in de war. Op veel snelwegen in en rond Antwerpen, waaronder de Ring, wordt nog met camera’s gewerkt. Die worden nu vervangen door magnetische meetlussen in het wegdek. Die zijn veel nauwkeuriger.”

Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt op dit moment afspraken met de aannemers. Wanneer de werkzaamheden van start gaan, is niet duidelijk. “We mikken nog op deze maand”, zegt Erika Decorte van Wegen en Verkeer.

DVD Foto Stefaan Van Hul