Privé-contactcenter informeert inwoners bij noodsituaties

In geval van noodsituaties schakelt de stad Lier voortaan het contactcenter IPG in om de inwoners te informeren. Dat heeft het schepencollege beslist.

Van Rompaey Chris

"Het ligt bij koninklijk besluit vast dat we als stad de bevolking bij noodsituaties moeten informeren. De vraag naar informatie is in een noodsituatie zeer groot. Ongeruste burgers bellen dan vaak naar de noodnummers 100, 101 en 112 met als gevolg dat deze noodcentrales overbelast worden. Door de niet-dringende oproepen af te leiden naar een contactcenter, wordt een overbelasting vermeden", zegt burgemeester Frank Boogaerts (N-VA).

"Dit contactcenter (IPG) kan de klok rond geactiveerd worden door het gemeentelijk coördinatiecomité (GCC). Binnen het uur staan dan minimaal vier operatoren klaar om vragen van burgers te beantwoorden. Het aantal operatoren kan in functie van het aantal oproepen opgedreven worden, zodat er maximaal 400 oproepen per uur afgehandeld kunnen worden."

De stand-by van het contactcenter wordt betaald door de FOD Binnenlandse Zaken. Kosten voor de stad zijn er pas wanneer de stad daadwerkelijk van het contactcenter gebruikmaakt.

Chris VAN ROMPAEY
Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Jobs in de regio