"We financieren onderwijs dat ongelijkheid promoot"

We financieren onderwijs dat ongelijkheid promoot

"We financieren onderwijs dat ongelijkheid promoot"

Print
Ook de tweede generatie allochtonen heeft het dus moeilijker dan we dachten. Door diploma’s te herwaarderen, jobs beter te herverdelen en scholen te laten inzetten op diversiteit moet het beter worden.

Dat zegt Nadia Fadil, sociologe aan de KU Leuven en vorige week door het weekblad Knack uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke allochtonen van het land. “De jobs zijn op dit moment niet goed verdeeld. Je hebt een deel van de samenleving dat harder en langer moet werken, en een ander deel dat daardoor volledig uit de boot valt. Veel minderheden hebben een buitenlands diploma dat werkgevers in België niet erkennen. Een herwaardering van die diploma’s zou een grote stap vooruit zijn. Voor België is dat een belangrijk kapitaal, want ook kleinere jobs moeten worden ingevuld.”

Ook aan het onderwijs schort er iets. “Ons onderwijs is nu vooral gericht op kinderen van hogeropgeleide ouders”, zegt Fadil. “Scholen gaan er te vaak van uit dat er thuis voldoende leerbegeleiding is, door de ouders. Maar dat is dus niet het geval. Het is dan ook jammer dat we met publiek geld een scholensysteem blijven financiëren dat ongelijkheid promoot. Dat is misschien een straffe uitspraak, maar er zijn genoeg studies die dat bevestigen. Je kunt kinderen langer op school houden en het huiswerk en de beleiding binnen de schoolmuren laten plaatsvinden. Ook dat zou een grote stap vooruit zijn.”

Archieffoto Belga
WB

MEEST RECENT