Mode

Trek eens een BV aan

Print

Heb jij al een Eva Daeleman in huis? Een Jani misschien, een exclusieve Astrid Bryan, of een echte Lien Degol? Wie een dagje gaat shoppen, komt de laatste tijd ongetwijfeld een BV tegen in de winkelrekken. Geen échte natuurlijk, maar een kledingcollectie ontworpen door een bekende kop, op vraag van een modemerk.

Astrid Bryan bedacht er een voor ZEB (foto), stylist Jani Kazaltzis en de dames van K3 creëerden een collectie bij JBC, Lien Degol ontwierp hippe silhouetten voor grote maten bij Paprika, modeblogster Sofie Valkiers koopt u bij Essentiel en Eva Daeleman hangt te blinken bij Vila Clothes.

Fashion queen Tiany Kiriloff en topmodel César Casier pakken dan weer uit met hun creaties bij Essentiel, en VRT-gezicht Tatyana Beloy presenteert haar creaties bij Only. Astrid Bryan, Sofie Valkiers en Tiany Kiriloff ontwierpen zelfs al voor andere merken en zijn dus niet aan hun proefstuk toe.

"Bekende koppen kunnen het imago van een merk opkrikken", vertelt trendwatcher Herman Konings. "Dat er vaak voor stylisten wordt gekozen, of stijliconen als An Lemmens of Eva Daeleman, is logisch: de consument moet het gevoel hebben dat de BV in kwestie weet wat stijl is. Maar die collaboraties met BV's gaat de consument op termijn ook beu worden: de modewereld moet zich sowieso vernieuwen."

Verrassen

Bij JBC gaan ze nog volop voor het 'BV ontwerpt collectie'-concept. "De samenwerking met Jani Kazaltzis of An Lemmens is echt wel intens", zegt Evelyne Talpe, verantwoordelijke sales en marketing bij de modeketen. "Het zijn geen ontwerpers - daarvoor hebben we zelf mensen in huis - maar ze maken ons via beelden of hun eigen garderobe duidelijk hoe ze de collectie zien. Hun stukken verkopen niet per se beter dan ons reguliere aanbod, maar de reacties zijn wel altijd heel positief. We doen het om onze fans te verrassen."

Ook Bestseller, het moederbedrijf boven merken als Only, Vero Moda en Vila Clothes, nodigde al meermaals BV's uit voor een samenwerking. "De eerste was Geena Lisa en binnenkort brengt Only een collectie uit samen met Tatyana Beloy", zegt marketingverantwoordelijke Karolien Arents. "Hoe intens we samenwerken, verschilt van persoon tot persoon. Tiany Kiriloff wilde graag veel inspraak: ze is voor Vero Moda naar Denemarken gereisd om er met de designers te praten."

Uiteraard hangt aan zulke collaboraties ook een prijskaartje: "Meestal gaat het om een vaste vergoeding die niet samenhangt met het verkoopsucces." Dat succes is er wel, en duidelijk: "We zien een significant verschil: die collecties, die vaak nochtans wat minder commerciële stukken bevatten, doen het heel goed."

Gazet van Antwerpen / Photo News

NIET TE MISSEN