Fouten roepen vragen op over studie Oosterweel

Print
Terwijl Antwerpen zich donderdag voorbereidde op de zwaarste storm in zestig jaar, werd in de commissie Openbare Werken van het Vlaams Parlement de hele dag de voortgang in het dossier van de Oosterweel bestudeerd.

Voor leken is dat dossier al lang niet meer te volgen. Zo amuseren de parlementsleden zich bijvoorbeeld met discussies over het ESR-neutrale gehalte van infrastructuurprojecten (vertaald: voldoet de financiering aan de Europese normen?) of de risico's van DBFM-formules (vormen van publiek-private samenwerking waarbij de opdrachtnemer verantwoordelijk is voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van een project). Kortom, u wil het niet weten.

Zijn we gisteren veel wijzer geworden? Toch wel. In een verhelderende uiteenzetting van het Rekenhof vernamen we waarom het bouwconsortium Noriant wellicht geen recht heeft op een schadevergoeding, maar dat een oplossing in overleg de voorkeur geniet op een jarenlange juridische procedureslag.

We vernamen ook dat de geraamde kosten van het project inmiddels zijn opgelopen tot drie miljard euro. En van minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kwamen we te weten dat ze hoopt begin volgend jaar een beslissing te kunnen nemen, maar dat dat nog niet zeker is, aangezien er nog tientallen adviezen moeten worden verwerkt voordat het MER-onderzoek naar de effecten van het BAM-tracé, de Meccano en de derde variant Oosterweel-Noord helemaal klaar is.

Dat onderzoek heeft overigens zware imagoschade opgelopen, omdat er fouten in zijn geslopen die het BAM-tracé bevoordelen ten opzichte van de Meccano. De dienst MER van de Vlaamse overheid moest dat gisteren toegeven. Wie is verantwoordelijk voor die fouten? Antea Group, het onafhankelijke ingenieursbureau dat twee jaar aan de studie heeft gewerkt in opdracht van de BAM.

Kunnen er in een rapport van ruim tweeduizend bladzijden fouten sluipen? Uiteraard kan dat. Kunnen die fouten nog worden rechtgezet in het eindrapport? Natuurlijk, en dat zal ook gebeuren. Maar voor de fans van de Meccano is de schade al aangericht, want de onzorgvuldigheden - laten we er maar van uitgaan dat het onzorgvuldigheden waren - hebben wel een rol gespeeld in de communicatie dat het BAM-tracé een betere oplossing zou zijn voor de Antwerpse mobiliteit.

door Lex Moolenaar

.

Nu in het nieuws