Elke chauffeur riskeert dagvaarding voor kettingbotsing

Elke chauffeur riskeert dagvaarding voor kettingbotsing

Elke chauffeur riskeert dagvaarding voor kettingbotsing

Print
Hoe erg de tol aan menselijk leed ook is, toch zullen verzekeraars de rekening moeten maken. En het gerecht zal nagaan of chauffeurs zich schuldig hebben gemaakt aan overdreven snelheid of onaangepast rijgedrag.

“Dat kan als iemand gewoon te snel reed, maar ook als de chauffeur zijn snelheid niet aanpaste aan de omstandigheden”, zegt politierechter Peter D’Hondt.

Nog een regel is dat een chauffeur altijd moet kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis. “Een voorligger die bruusk remt vanwege de mist? Zoiets moet de rechter geval per geval uitmaken. Dat zal nu niet simpel zijn.”

Als het over aansprakelijkheid gaat, komen de verzekeraars op de proppen. “Het parket probeert bij elke chauffeur na te gaan of hij in de fout is gegaan en dus aansprakelijk is voor de schade en verwondingen bij zijn voorligger. Een chauffeur kan tegelijk ‘schuldige’ zijn en slachtoffer van de achterligger. In dat geval moet de verzekeraar van de achterligger de kosten van de middelste chauffeur vergoeden, terwijl de verzekeraar van de middelste chauffeur hetzelfde doet voor de voorste chauffeur. Financieel komt dat voor die middelste chauffeur neer op een soort van nuloperatie, waarbij hij alleen verlies lijdt door de malus.”

Een chauffeur zonder omniumverzekering die iemand aanrijdt en in fout is en die zelf niet wordt aangereden, draait uiteraard zelf op voor de schade aan zijn auto. In de praktijk zijn kettingbotsingen vaak moeilijk te ontcijferen.

Lees ook:
Slachtoffers A19 buiten levensgevaar
"Mist zeker oorzaak van kettingbotsing"
Eén dode en 68 gewonden na drie kettingbotsingen op A19

Lees vandaag in uw krant meer over de moeilijke verzekeringsknoop.

DH, Foto Belga

Nu in het nieuws