Cursus 'veilig elektrisch fietsen' moet aantal ongevallen doen dalen

Cursus 'veilig elektrisch fietsen' moet aantal ongevallen doen dalen

Cursus 'veilig elektrisch fietsen' moet aantal ongevallen doen dalen

Print
Ouderenbeweging Okra start vanaf januari cursussen ‘veilig elektrisch fietsen’. Uit politiecijfers blijkt dat het aantal ongevallen met gewonden waarbij fietsende 65-plussers betrokken zijn, de jongste vijf jaar fors steeg. Het is de leeftijdscategorie waar e-bikes het populairst zijn.

“De ervaring leert dat mensen die al een tijdje niet meer fietsen, zich wat miskijken op het rijden met een elektrische fiets”, zegt Ingrid Peeters van Okra-sport. “Zo’n fiets weegt zwaarder en rijdt sneller dan ze gewoon zijn. Ook in groep fietsen met mensen met een gewone fiets is niet zo vanzelfsprekend en vraagt wat oefening.”

De interesse is er alvast. “We hadden aanvankelijk gehoopt dat zo’n tweehonderd Okra-trefpunten (lokale afdelingen, red.) zouden intekenen, maar we weten nu al dat het er meer zullen zijn.” Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) sponsort de cursussen.

Geen snelheidsbeperking

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) zegt niet van plan te zijn het verkeersreglement aan te passen om de maximumsnelheid voor elektrische fietsen te doen dalen. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal fietsongevallen waarbij 65-plussers betrokken zijn, de jongste vijf jaar steeg met 21 procent en bij 75-plussers met 37 procent. In 2012 raakten 1393 65-plussers en 605 75-plussers gewond na een ongeval met de fiets.

Europa werkt wel aan een nieuwe verordering over hoe zo een fiets er moet uitzien. In het verleden bleek uit onderzoek dat veel elektrische fietsen bijvoorbeeld over onveilige remmen beschikten.

JM,TG
Foto: Belga

.

Nu in het nieuws