Nieuwe Duitse regering stelt voorbeeld met wegenvignet

Print
Duitsland gaat tol heffen op zijn Autobahnen. Dat heeft de kersverse coalitie van premier Angela Merkel (CDU/CSU) met haar socialistische partner SPD in het regeerakkoord gezet. De tolheffing komt er volgens sommige bronnen al vanaf volgend jaar. De opbrengst moet dienen voor het onderhoud van de wegen en de eventuele aanleg van nieuwe verbindingen.

Er zijn nog wel enkele voorwaarden. Zo moet Duitsland de Europese Commissie ervan kunnen overtuigen dat de tolhef- fing niet discriminerend is voor inwoners van andere lidstaten. De regering wil namelijk de prijs van het autovignet voor de Duitsers compenseren via de wegenbelasting. Dergelijke compensaties bestaan ook al in Londen en Stockholm. Dat zou dus geen onoverkomelijke problemen mogen opleveren.

Ook in ons land pleiten onder meer transporteconomen al vele jaren voor de invoering van een wegenvignet. Het is volgens hen een van de goedkoopste en snelste manieren om de druk op onze wegen te verminderen en een deel van de mobiliteitsknoop te ontwarren. Een druk die nog erger zou kunnen worden nu op Europese noord-zuid-as ook een passage door Duitsland een dure grap wordt voor het internationale vrachtvervoer.

Nadat een transporteconoom mij enkele jaren geleden alle voordelen van het autowegenvignet had uitgelegd, vroeg ik hem waarom het dan nog steeds niet is ingevoerd. Hij antwoordde met één zin: “Daar is politieke moed voor nodig.” Blijkbaar heeft het daaraan altijd ontbroken in ons land. Wellicht heeft dat iets te maken dat je zo’n maatregel als regering best niet invoert in verkiezingstijden. En aangezien er in België altijd wel een verkiezing aankomt...

De waarheid gebiedt te vermelden dat er in 2007 al plannen waren voor de invoering van een elektronisch wegenvignet van 60 euro per jaar, met compensaties via de wegenbelasting zoals in Duitsland. Die zijn gesneuveld om verschillende redenen: gebrek aan rendabiliteit, gemor in Nederland en bij de Europese Commissie... Nu is het de bedoeling om in 2016 een kilometerheffing voor vrachtvervoer in te voeren.

Het autovignet in Duitsland is een nieuw feit in dit feuilleton. Misschien kan het wat meer tempo brengen in de verhaallijnen van de Belgische versie.

door Lex Moolenaar

.

Nu in het nieuws