"TMF promoot cyberpesten"

TMF promoot cyberpesten

"TMF promoot cyberpesten"

Print
Dikzak", "lelijke draak", "nageboorte", "smoel om op te kloppen". Dit soort commentaren verschijnt wekelijks in beeld tijdens het TMF-programma Hot or not. "Dit is een uitnodiging tot cyberpesten", waarschuwt het Vlaams netwerk tegen pesten.

Elke zaterdagnamiddag kijken duizenden tieners naar het omstreden Hot or not. Daarin kunnen ze een foto van zichzelf uploaden die een videoclip lang op het scherm getoond wordt, terwijl andere kijkers per sms kunnen melden of de persoon op de foto 'hot' is of niet. Sommige commentaren gaan zwaar uit de bocht. "Je moeder had beter abortus gepleegd" is maar een van de reacties die ongecensureerd het scherm halen.

Kwetsbaar

"Hot or not is een uitnodiging tot cyberpesten", zegt Gie Deboutte, voorzitter van het Vlaams netwerk tegen pesten. "Het is vreselijk dat volwassenen dit organiseren. Uit onderzoek is gebleken dat het jongeren extra raakt wanneer ze worden beschimpt via beelden of foto's."

"Het zijn vooral kwetsbare jongeren die via dit soort kanalen op zoek gaan naar iemand die eindelijk eens zegt: 'ik vind jou mooi en tof'. Zulke grove commentaren kunnen er dan voor zorgen dat hun rekje breekt."

"Gemoedelijk"

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) veroordeelde TMF eind 2009 al tot een boete van 2500 euro, omdat de combinatie van videoclips met betalende sms-inhoud verboden is. Veel indruk maakte dat blijkbaar niet, aangezien het programma nog altijd loopt.

TMF wil niet meer kwijt dan een geschreven mededeling. "Afgelopen dagen heeft TMF enkele vragen ontvangen omtrent Hot or Not. TMF keurt pesten ten gronde af. Daarom pre-modereren wij alle commentaren die op het scherm verschijnen tijdens Hot or Not. Wij willen dat TMF een leuke en gemoedelijke plaats is waar onze kijkers ten volle kunnen genieten van een interactieve ervaring met elkaar."

"Totaal ongepast"

Vlaams minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) maakt zich ook zorgen. "Programma's uitzenden die pestgedrag uitlokken en waar kinderen en jongvolwassenen de dupe van zijn, behoren voor mij niet tot de taak van een tv-zender, commercieel of publiek. Ik zou TMF suggereren minstens de commentaren in de toekomst te screenen voor ze op antenne gaan."

Op het kabinet luidt het dat de VRM zich door de vernieuwde media-aandacht mogelijk opnieuw over Hot or not zal buigen.

RAF LIEKENS

.

Nu in het nieuws