Colruyt lanceert actie voor duurzame palmolie

De warenhuisketen Colruyt implementeert een actieplan om ervoor te zorgen dat in alle producten van eigen merken alleen nog duurzame palmolie gebruikt wordt. Vier dagen nadat Greenpeace de "Tiger Challenge" lanceerde, stuurden meer dan duizend facebookgebruikers een bericht naar Carrefour, Colruyt en Delhaize met de vraag om enkel nog producten met ontbossingsvrije palmolie te verkopen, en zo het leefgebied van de bedreigde Sumatraanse tijger te beschermen.

dvansant

"In eerste instantie analyseren we waar we palmolie kunnen vervangen door andere soorten olie die een beter voedingsprofiel hebben en vragen we onze leveranciers om dat ook te doen", zegt de groep. "Zo hebben we al palmolie vervangen in chips en diepgevroren frieten van onze eigen merken." Wanneer om technische redenen palmolie niet vervangen kan worden, wil Colruyt voor haar eigenmerkproducten gecertificeerde RSPO-palmolie gebruiken (Round Table Sustainable Palmoil). Het bedrijf legt daarvoor een stappenplan uit.

Voor Greenpeace moeten de inspanningen nog verder gaan. "Het meest cruciale onderdeel ontbreekt, namelijk ontbossingsvrije palmolie", zegt Greenpeace. "De RSPO kan Colruyt immers niet garanderen dat er geen palmolie afkomstig uit ontbossing meer in zijn producten belandt. De RSPO-normen laten immers nog steeds ontbossing van secundair en gedegradeerd bos toe, net als de omzetting van koolstofrijke veenbossen. Vanuit het oogpunt van natuurbehoud en klimaatverandering is het echter cruciaal om ook dergelijke bossen te beschermen. Palmolie afkomstig van plantages waarvoor zulke bossen werden gekapt wordt nog steeds RSPO-gecertificeerd."

De milieu-organisatie verwijst naar Nestlé, Ferrero en Unilever die zich engageerden om de link tussen palmolie en ontbossing door te knippen.

BELGA Archieffoto Belga