Sprookje van Ikea en Unicef moet kinderen over kinderrechten leren

Sprookje van Ikea en Unicef moet kinderen over kinderrechten leren

Sprookje van Ikea en Unicef moet kinderen over kinderrechten leren

Print
Winkelketen Ikea en kinderrechtenorganisatie Unicef hebben dinsdag in het kader van de jaarlijkse Knuffelcampagne een sprookje gelanceerd om kinderen te sensibiliseren rond de rechten van het kind en in het bijzonder het recht op onderwijs. Het sprookje wordt vanaf 20 november door professionele voorlezers voorgelezen in alle Ikea-winkels.

Sinds 2003 organiseert Ikea wereldwijd de Knuffelcampagne. Voor elke knuffel die - in België tussen 26 oktober en 5 januari - wordt verkocht bij het woonwarenhuis, schenkt Ikea foundation 1 euro aan Unicef voor onderwijs voor minderbedeelde kinderen. Bij de actie van 2012 werd wereldwijd 57 miljoen euro verzameld, in België meer dan 210.000 euro.

Extra bij Knuffelcampagne

Dit jaar koppelt Unicef een sensibiliseringsactie aan de Knuffelcampagne: in de verschillende winkels wordt vanaf 20 november een sprookje voorgelezen van schrijfster en illustratrice Gerda Dendooven over prinses Klara die op avontuur gaat en leert waarom onderwijs voor kinderen zo belangrijk is.

"Gezinnen met kinderen zijn dit jaar het hoofdthema bij Ikea. (...) We willen de kinderen van onze klanten en ook de andere kinderen in België sensibiliseren rond het recht op onderwijs voor alle kinderen ter wereld", aldus Olivier Baraille, Country Manager van Ikea België.

Bewustmaking

"Het is belangrijk dat we alle lagen van de bevolking bewust maken van het belang van het respecteren van de kinderrechten", voegt Yves Willemot, General Director van Unicef België, toe. "Unicef kan mensen helpen, maar de samenleving moet ook keuzes maken."

Belga, archieffoto

MEEST RECENT