Begrafenisondernemers richten eigen uitvaartverzekering op

Begrafenisondernemers richten eigen uitvaartverzekering op

Begrafenisondernemers richten eigen uitvaartverzekering op

Print
De Nationale Federatie van Beroepsverenigingen en Syndicale Kamers van Aannemers van Begrafenissen van België (NFBBB) lanceert een eigen uitvaartverzekering, met de naam Funalia. De NFBBB doet dit in samenwerking met Agallis, een dochter van AG Insurance. "Eén op de twintig begrafenissen in ons land geeft vandaag aanleiding tot betalingsproblemen", zei NFBBB-voorzitter Johan Dexters op de persconferentie in het IPC in Brussel waar de uitvaartverzekering werd voorgesteld.

In België zijn er gemiddeld 100.000 begrafenissen per jaar, 48 procent daarvan zijn teraardebestellingen in een kist, 52 procent zijn crematies. Door de economische crisis leidt dit tot betalingsproblemen bij zowat 5.000 van die uitvaarten.

Verzekeringsformule

De NFBBBB - die 60 procent van de 540 Belgische begrafenisondernemers vertegenwoordigt - heeft samen met verzekeraar Agallis een formule uitgewerkt waarbij men zijn "laatste reis" kan plannen. Dit leidt tot meer gemoedsrust voor de verzekerde, maar ook voor de begrafenisondernemer die zeker is dat de facturen zullen betaald worden.

Je kunt je verzekeren met een eenmalige premie of met gespreide betalingen. Een gemiddelde begrafenis kost tegenwoordig al gauw 5.000 euro. Via de website www.funalia.be kun je simulaties uitvoeren. Een voorbeeld: een 52-jarige kan zich verzekeren van een begrafenis van 5.000 euro door gedurende 15 jaar 26,14 euro premie te betalen per maand, of 301,62 euro per jaar.

Onontgonnen markt

Johan Dexters ziet een ruimte markt voor dit product. "In België heeft slechts één op de tien momenteel een uitvaartverzekering, in Nederland en Frankrijk is dat acht op de tien."

Belga, archieffoto